×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گسترده شیرین بیان، آنغوزه، باریجه و گل گاوزبان در استان خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، صفدر صفدری اظهار کرد: کشت گیاهان آبی بدلیل کاهش بارندگی و منابع آبی در اولویت های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و سهم هر استانی ابلاغ شده است.

وی افزود: یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی گذشته زیر کشت گیاهان دارویی رفت و امسال نیز چهار هزار و هکتار به این میزان افزوده می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شیرین بیان، آنغوزه، زیره، باریجه، خاکشیر، گل گاوزبان و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی است که در پهنه استان کشت می شود.

وی با بیان اینکه گیاهان صنعتی نوظهور در بخش کشاورزی ارزش افزوده بالایی در جهان دارد افزود: با وجود اینکه ۷۰ درصد گل محمدی و ۹۰ درصد زعفران جهان در کشور ما تولید می شود اما سهم ما از پنج هزار میلیارد دلار ارزش افزوده تنها حدود ۲ درصد است.

صفدری بر توسعه گیاهان دارویی مساعد با شرایط آب و هوایی این استان تاکید کرد و گفت: دولت برنامه ریزی کرده است تا در طرح جهش تولید در دیمزارها کشت انواع گیاهان دارویی و صنعتی را توسعه دهد که در این خصوص کارشناسان در هر پهنه ای باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد گونه های گیاهی در دنیا هشت هزار نوع است افزود: یک هزار و ۷۲۷ گونه بومی و انحصاری ایران و از این میزان نیز ۴۲۳ گونه با ۲۴ درصد خاص استان خراسان شمالی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده در گیاهان داروی و صنعتی تاکید کرد و گفت: ۱۴ کارگاه کوچک در استان در زمینه تولید اسانس و عصاره و ۲۵ واحد نیز در تولید نشاء و بذر انواع گیاهان دارویی فعال هستند که ظرفیت بسیار خوبی در زمینه ارزش افزوده است.

توسعه گیاهان دارویی در فضای سبز

وی بر توسعه گیاهان داروی در بوستان ها و فضای سبز شهری نیز تاکید و خاطرنشان کرد: از شهرداری ها می خواهیم که در این خصوص مساعدت داشته باشند چرا که کشت این گیاهان دارویی در سطح فضاهای سبز حتی ارزش اقتصادی بالایی نیز دارد که این مهم باید فرهنگ سازی شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از بهره برداران انواع گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی خواست تا در برداشت دقت لازم را داشته باشند و افزود: برداشت غیر اصولی باعث از بین رفتن گیاهان دارویی و خوراکی در طبیعت می شود که در این خصوص نیز نیاز به فرهنگ سازی است.

به گزارش ایرنا، زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می شود.

زعفران با بیش از چهار هزار هکتار و گل محمدی با ۶۴۱ هکتار بیشترین اراضی کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص دادند که برنامه ریزی می شود علاوه بر اراضی آبی در سطح دیمزارها نیز کشت گیاهان دارویی را رونق دهیم.

به گزارش ایرنا، بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

۳۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.