×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطر انقراض سه گونه از گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، عزیزالله جعفری” در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی است که سه گونه گیاه کوهی شامل “جاشیر خوراکی”، “کرفس” و “زرین گیاه” در حال نابودی کامل در استان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: حتی آخرین بوته های این گونه ها به کمتر از ۲ هکتار در استان رسیده است و اگر این گونه های گیاهی برای مردم محبوب است می توانند با کشت بذر این گیاهان از تخریب و ریشه کنی و نابودی آنها جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در استان آغاز شده است و تاکید کرد: تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از سوی دیگر زنگ انقراض این گونه های گیاهی را به صدا درآورده است.

انقراض گیاهان با برداشت بی رویه، بدون تجربه و صرفا با هدف تجاری

جعفری هشدار داد:بسیاری از گونه‌های گیاهی به دلیل برداشت بی‌رویه، بدون تجربه و فقط با هدف تجاری منقرض شده‌اند.

وی گفت: کشاورزان و بهره‌برداران با تعامل با کارشناسان امر می‌توانند با بهره‌برداری اصولی و علمی، از بین رفتن و انقراض ده‌ها گونه گیاهی جلوگیری کنند و با فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه شاهد حفظ و احیای گیاهان دارویی در عرصه های زراعی و رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج به دیگر گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: کشت یک هکتار “کَنگر” ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که می توان جهت جلوگیری از از بین رفتن آنها و منقرض شدن، به عنوان فرصت شغلی از این گیاهان استفاده کرد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: امروز شاهد برداشت‌های غیراصولی از گیاهان دارویی در مراتع استان هستیم.

سلیمان محمدی گفت: عمر ثمردهی گیاهان دارویی “آنغوزه” و “باریجه” و گونه‌های دیگر گیاهی که نزدیک یک دهه نیاز است با برداشت و تیغ زنی زودتر و غیرحرفه ای علاوه بر خسارت به طبیعت کاهش کمیت و کیفیت محصولات دارویی را موجب می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه محققان ما به دلیل تنوع گونه‌ای زیادی که در استان وجود دارد بر روی چند گونه شاخص متمرکز نشده‌اند، و پیشنهاد می‌شود در استان چند گونه خاص استان را ملاک اقتصادی قوی قرار دهند و مطالعات لازم برای حفظ و احیای و حتی تولید انبوه آن را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، وجود دارد که افزون بر ۴۰۰ تا از آنها گیاهان دارویی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.