×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای جنگل فندقلو طی پروژه ده ساله

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در این نشست رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه احیاء و توسعه جنگل‌های فندق کشور با استفاده از ژنوتیپ‌های پر محصول و مقاوم به تنش‌های زیستی امکان‌پذیر است، گفت: تحقق این امر مهم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و عزم همگانی دارد.
مهران اوچی اردبیلی افزود: با توجه به وجود ذخایر ژنتیکی فندق در جنگل فندقلو و حتم‌مشه‌سی استان اردبیل و وجود منابع ارزشمند ژنتیکی به ویژه مقاومت به سرما در این Gen Pool، اصلاح نژاد فندق از نقش‌های مهم جهاددانشگاهی واحد اردبیل در اجرای نقشه جامع علمی کشور تعیین شده است.
وی بر ضرورت حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل تأکید و بیان کرد: واحد اردبیل با تشکیل ستاد فندق و تدوین طرح پایلوت «احیاء و بهره‌برداری، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل» گام‌های اساسی را برای صیانت از جنگل های بومی فندق استان برداشت و که زیرساخت‌های لازم را برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای جنگل‌های فندق استان ایجاد کرد.
رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی و سایر تنش‌های زیستی، رسالت اصلی جهاددانشگاهی اردبیل است تصریح کرد: با حمایت دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، این موضوع وارد فاز عملیاتی شده است که اجرای طرح‌های «شناسایی توده‌های مقاوم به سرما، ویژگی‌های کمی و کیفی فندق بومی ایران»، «بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق‌های استان» و «بررسی پتانسیل‌های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان» از این جمله است.
اوچی اردبیلی اضافه کرد: سند راهبردی تحقیقات فندق استان اردبیل در چهار فاز شناسایی، جمع‌آوری و بررسی تنوع ژنتیکی، بررسی سازگاری اکولوژیکی ژنوتیپ‌ها و ارقام تجاری، هبیریداسیون و دورگ‌گیری بین‌گونه‌ای و درون‌گونه‌ای، ریز ازدیادی و کشت بافت ژنوتیپ‌های برتر از لحاظ عملکرد دانه، مقدار تاکسول و سازگار با مناطق مختلف تدوین شده است.
وی ضمن قدردانی از همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با واحد اردبیل در ساماندهی تحقیقات فندق، حمایت و تخصیص اعتبارات ملی را برای به سرانجام رسیدن این طرح خواستار شد.
در این نشست رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به لزوم احیاء جنگل‌های فندق کشور گفت: برای احیای این جنگل‌ها آمادگی داریم با همکاری جهاددانشگاهی استان اردبیل پروژه بلند مدت ۱۰ ساله عملیاتی و کاربردی را تدوین و اجرا کنیم.
دکترشمسعلی رضازاده اضافه کرد: در این طرح شناسایی و به دست آوردن ژنوتیپ‌های برتر اقتصادی و تجاری با تعداد نمونه و نشانگر گسترده انجام می‌گیرد تا گام‌های خوبی در توسعه جنگل‌های فندق با استفاده از ارقام برتر انجام گیرد.
وی به تکثیر فندق از طریق کشت بافت و روش سنتی رایج از طریق قلمه زدن اشاره و خاطرنشان کرد: تکثیر پایه‌های تجاری فندق هم می‌تواند به روش سنتی و کشت بافت انجام گیرد.
رضازاده همچنین بر انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین واحد اردبیل و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تأکید و تصریح کرد: بعد از تدوین طرح جامع فندق، اقدامات لازم برای جلب حمایت‌های استانی و کشوری انجام خواهد گرفت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.