×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاسیس اداره کل گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری اقتصاد آنلاین، محمدمهدی برومندی در نشست هم‌اندیشی تحول زنجیره ارزش گل محمدی طی سخنانی افزود: ما باید راهبردهای مشخصی را در مورد گل محمدی و فرآورده‌های آن و افزایش سهم بازار جهانی دنبال کنیم.

وی توسعه کشت گل محمدی دیم در مناطق مستعد کشور را ضروری خواند و تصریح کرد: توسعه پایدار کشت گل محمدی متناسب با بازارهای جهانی و ظرفیت داخلی با اولویت مناطق مستعد دیم در استان‌هایی همچون مازندران، کرمانشاه، شهرکرد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی باید مورد توجه قرار گیرد.

برومندی ایجاد پالایشگاه‌ها را در حوزه گیاهان دارویی و گل محمدی مهم دانست و گفت: دو پالایشگاه در این حوزه‌ها داریم که یکی از آنها با سفر رییس جمهوری به استان خراسان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: احداث سومین پالایشگاه گیاهان دارویی نیز در اصفهان به منظور خروج از خام‌فروشی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای تجاری‌سازی تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن استفاده کرد، اظهار داشت: برای تولید ارگانیک و برندسازی تولیدات گل محمدی می‌توان از دانش و ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرد.

وی بار دیگر بر تولید نهال گواهی شده و سالم در کشور تاکید ورزید و گفت: در این راستا باید از تولیدکنندگان نهال گواهی شده حمایت کرد و در عین حال یارانه به این نهال‌ها اختصاص یابد تا با قیمت ارزان‌تر به دست تولیدکنندگان برسد.

برومندی با اشاره به تولید ۸۰ میلیون لیتر گلاب در کشور ابراز داشت: نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر از این تولیدات در سبد صادرات قرار گرفته و مابقی در داخل مصرف شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱۳۱ لیتر اسانس گل محمدی از ایران صادر شد و این میزان تولید در سال گذشته با ۴۰ درصد افزایش به ۷ هزار لیتر رسید.

این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ نوع محصول در زمینه‌هایی مانند دمنوش‌ها، مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی از گل محمدی استفاده می‌شود.

وی سطح باغات گل‌محمدی در ایران را ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: استان فارس با تولید ۱۰ هزار هکتار در رتبه نخست، کرمان با ۵ هزار هکتار رتبه دوم و اصفهان با حدود ۴ هزار هکتار رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

برومندی بر رفع مشکلات و موانع تولید و صادرات گل محمدی و فرآورده‌های آن تاکید کرد و اذعان داشت: در این راستا ساختارها و سازوکارها باید ارتقا یابد، همچنین به زودی اداره کل گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی می‌شود و در این اداره با انسجام قوی‌تری مسایل گیاهان دارویی دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار توسعه پایدار گیاهان دارویی و زنجیره ارزش، نفوذ دانش و مکانیزاسیون در این حوزه باید افزایش یابد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع تعهد ارزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: تعهد ارزی که به دلیل تحریم‌ها ایجاد شده از موانع جدی در تولید و صادرات است و وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش می‌کنند مشکلات مربوط به آن را حل کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.