×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید قرص جوشان و آب نبات فراسودمند زرشک در بیرجند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محسن پویان گفت: از ریشه زرشک پنج مکمل فرآوری غذایی و دارویی و از برگ آن برای درمان بیماری‌هایی مثل زخم روده، از بین بردن غم و غصه و از آب زرشک برای کنترل  فشار خون، کلسترول خون، اوره خون، ترمیم نارسایی ریوی و جوش صورت استفاده می‌شود.

وی افزود: تا کارخانه‌ای احداث نشود، فرآوری و ارزش افزوده از محصولات  ایجاد نخواهد شد و تا زمانی که این محصولات فرآوری شده تولید و صادر نشود، ایده‌های دانشگاهی بی‌ارزش خواهد بود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه بیش از ۱۰ مکمل دارویی برای زرشک می‌توان تعریف کرد گفت: با این وجود جایگاه مطلوبی در کشور نداریم.

پویان با انتقاد از آنچه ضعف در تبلیغات محصولاتی مانند زرشک دانست، ادامه داد: کشوری مثل چین از فضای ماهواره برای معرفی محصولات دارویی و گیاهی خود به‌خوبی استفاده می‌کند ولی در کشور ما در این زمینه هیچ کاری نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده برای تولیدکننده زرشک بیشتر از طریق فرآوری ایجاد می‌شود گفت: دانش فنی فرآوری زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد ولی در زمینه عملیاتی کردن این ایده‌ها و دانش فنی مشکل داریم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک بی‌دانه محصول انحصاری این استان در ایران و جهان به شمار می‌رود، افزود: زرشک هرچند به عقیده عده‌ای جزو محصولات استراتژیک و خاص به شمار نمی‌رود اما یک محصول بسیار مهم برای خراسان جنوبی است که در فرآیند اقتصاد خانوار نقش بسزایی دارد.

وی به قدمت ۲۵۰ ساله گیاه زرشک در خراسان جنوبی اشاره و اظهار کرد: با توجه به محدویت اقلیمی و کمبود آب در منطقه امکان گسترش سطح زیر کشت زرشک وجود ندارد و باید بر افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره زرشک کار کنیم که با فرآوی محقق می‌شود.

پویان بیان کرد: باید روی بازار و محصولات مورد پسند مشتری، فرآوری، بسته‌بندی، میکروب‌شناسی و روش خشک کردن زرشک بیشتر کار شود چرا که سال‌هاست این مشکلات گریبانگیر استان خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره زرشک کاری ارزنده است که می‌تواند محصول زرشک را به ایران معرفی کند چرا که در برخی کشورها حتی برای محصولات بی‌ارزش هم جشنواره برگزار می‌کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.