×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اقدامات جهاددانشگاهی در جهت بهینه سازی کیفیت زعفران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مهدی ابراهیمی اظهار کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌ های تولید زعفران در ایران است و حدود ۱۸ درصد کل زعفران کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰۳ میلیون دلار صادرات زعفران به کشورهای مختلف جهان داشته است و در همین سال بیش از ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید شده است.

این پژوهشگر بیان کرد: اشتغال و درآمدی که از طریق کشت و فروش زعفران به دست می‌آید، این ادویه را به محصولی ارزشمند و دارای توجیه اقتصادی تبدیل کرده است.

ابراهیمی گفت: یکی از طرح‌های مطالعاتی که بر روی فراوری زعفران انجام خواهد شد بهینه یابی استخراج کروسین کلاله زعفران است که مطالعات اولیه آن انجام گرفته و در این طرح شیوه‌های مختلف استخراج کروسین از زعفران بررسی و بهینه‌ترین شیوه برای استخراج به کار گرفته خواهد شد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از روش‌های افزایش توامان تولید و مصرف بهینه آب در زعفران استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری است که در حال حاضر در مزرعه تحقیقاتی زعفران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بصورت پایلوت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه در این روش علاوه بر آبیاری منظم و بموقع و به میزان نیاز گیاه در این روش، از آبیاری بیش از حد مزرعه که منجر به رشد علف‌های هرز در مزارع زعفران می‌شود نیز جلوگیری می‌کند، افزود: در این روش رطوبت خاک سنجیده می‌شود و داده‌های هواشناسی نیز بررسی شده و این اطلاعات با یکدیگر تطبیق داده می‌شود و بر اساس نتایج به دست آمده از اطلاعات، آبیاری در زمان معین و طبق نیاز زمین به صورت خودکار انجام می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، تولید زعفران بصورت ایروپونیک یا همان هوا کشت است؛ بر اساس نتایج این طرح که در زمره طرح‌های پژوهشی استان در سال گذشته نیز قرار گرفته است، کشت زعفران بصورت ایروپوینک بدلیل انتخاب بنه‌های مرغوب و سورت شده توسط کشاورزان، ضمن جلوگیری از ایجاد و انتشار آلودگی به بیماری‌ها و آفاتی از جمله کنه کورم زعفران، امکان برداشت محصول قابل قبول در هر سال را فراهم کرده و می‌تواند منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین حفظ کیفیت کلاله‌های تولیدی شود.

ابراهیمی تصریح کرد: به علاوه به دلیل تولید کلاله‌ها در شرایط کنترل شده و استریل و بدون خاک، میزان آلودگی‌های محیطی و جذب فلزات سنگین نیز در کمترین میزان ممکن خواهد بود.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: کتاب آپوکاروتنوئیدهای زعفران، از بیوسنتز تا خواص درمانی نیز توسط پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و با هدف ارتقاء دانش موجود در زمینه مسیرهای بیوسنتز ترکیبات زیست فعال زعفران شامل کروسین، پیکروکروسین، سافرانال و کروستین و همچنین تاثیر این ترکیبات بر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مهم از انتشارات اشپرینگر ترجمه شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.