×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش بینی افزایش شش برابری تولید زعفران افغانستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری طالبان افزود: «در سال‌های گذشته بازار زعفران افغانستان کم‌رنگ شده بود، اما با روی کار آمدن طالبان و با تلاش وزارت کشاورزی، زعفران کشورهای دیگر(اشاره غیرمستقیم به ایران) که پیش از این به شکل قاچاق وارد کشور می شد و به نام افغانستان به کشورهای خارجی صادر می‌شد، جلوگیری شده است.»

همزمان با این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان اعلام کرد زعفران افغانستان در بازارهای جهانی بازار خوبی دارد و صادرات این گیاه نیز به شکل منظم جریان دارد.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان گفت: «سال‌های قبل زعفران ارزان شده و تولید آن نیز کم شده بود، امسال تولید زعفران خوب است و به ۳۰ تُن خواهد رسید. صادرات این گیاه هم به شکل عادی جریان دارد.»

محمد ناصر صادقی، بازرگان، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «بازار زعفران تحولات زیادی دارد و متحول می‌شود. و این تحولات موجب می‌شود که ضرر آن خیلی واضح نباشد. سال گذشته یک کیلو زعفران به واحد پول افغانستان تا ۱۲۰ هزار افغانی در بازارهای جهانی فروخته می‌شد، اما امسال متاسفانه نزدیک به ۵۰ درصد بهای زعفران اُفت کرده است یعنی در حال حاضر در بازارهای جهانی یک کیلو زعفران در حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار افغانی خرید و فروش می‌شود.»

بر پایه اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان سال گذشته افغانستان بیش از ۵۱ هزار کیلو زعفران را به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هندوستان، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، هلند، استرالیا و مراکش صادر کرده است.

  1. کیان

    چرا باید پیاز زعفران و ژنتیک گیاهی بومی کشورمون رو به دنیا پر کنیم؟

    همین الانش هم زعفران ایران رو به زعفران اسپاینا می‌شناسن – چرا ژنتیک گیاهی کشور رو به حراج می‌ذارین

    این یک خیانته!

  2. کیان

    کدوم خائنی پیاز و ژنتیک زعفران ایرانی رو به این کشور داده؟

    دست خائن‌ها رو باید قطع کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.