×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش سطح زیر کشت زعفران در شهرستان خدابنده

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، پیمان حائری، با بیان اینکه زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صادرات آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: زعفران به عنوان گران‌ ترین محصول کشاورزی و ادویه‌ای جهان جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد.

وی با یادآوری اینکه زعفران گیاهی چند ساله است، یعنی هزینه و زحمت کشت آن در یک مرحله یا یک سال و محصول‌ دهی آن طی چند سال متوالی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: از آنجایی که پرورش و برداشت این محصول، به نیروی انسانی زیادی نیاز داشته و این امر با شرایط زندگی اجتماعی روستائیان که خانواده‌های گسترده هستند، هم‌خوانی دارد.

این‌ مسئول اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان طی چند سال گذشته، کشاورزان به سمت کشت محصولات کم‌ آب‌بر از جمله زعفران اقدام کرده‌اند که کشت زعفران از برنامه‌های بلند مدت دولت در تغییر الگوی کشت و صرفه‌ جویی در مصرف آب بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به دیگر مزیت کشت زعفران، بیان کرد: با توجه به اینکه زمان رویش گیاه زعفران در پاییز و زمستان و مرحله خواب آن در تابستان است، همین امر موجب می‌شود که این گیاه از آفات و بیماری‌ها در امان مانده و نیاز به سمپاشی‌های پی در پی که سبب تحمیل هزینه به کشاورزان می‌شود، نداشته باشد.

حائری با توضیح این مطلب که خدابنده با توجه به وسعت اراضی کشاورزی و پتانسیل‌های موجود، به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت زعفران است، افزود: طی سنوات گذشته حدود ۱۶ هکتار محصول زعفران در این شهرستان کشت شده و در سال‌ جاری نیز حدود ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در خدابنده اضافه خواهد شد که مقام اول کشت زعفران از نظر سطح در استان است.

مدیر جهادکشاورزی خدابنده با اشاره به زمان کاشت این محصول، خاطرنشان کرد: کاشت زعفران در شهرستان خدابنده از اوایل شهریور ماه به‌ صورت مکانیزه آغاز و تا آخر شهریورماه نیز ادامه خواهد یافت.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.