×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اصلاح و احیای مراتع رویش گیاهان دارویی در اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حسینعلی نریمانی روز شنبه افزود: این طرح‌ها در شهرستان‌های فریدونشهر، کاشان، شهرضا، سمیرم و خور و بیابانک به اجرا در آمد.

وی هزینه اجرای این پروژه را ۶۸.۱ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: اشتغال‌ زایی مستقیم این طرح توسعه رویشگاه‌ گیاهان دارویی بالغ بر ۱۶۰ نفر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: کپه کاری با بذر کلوس کوهی(کرفس)، کپه کاری با بذر باریجه، کپه کاری با بذر آنغوزه شیرین و بذر پاشی باریجه در این مدت انجام گرفت.

نریمانی خاطر نشان کرد: اینگونه پروژه‌ها در قالب طرح‌های اصلاح و احیای مراتع و رویشگاه‌های فرعی گیاهان دارویی انجام می‌گیرد و حفظ و صیانت از منابع طبیعی در کنار درآمدزایی از اهداف آن به شمار می‌رود.

وی افزود: کرفس کوهی، آنغوزه، باریجه و کتیرا از انواع گیاهان دارویی است که بیش از سایر محصولات در استان اصفهان کشت می‌شود و بخش قابل توجهی از آن برای صادرات اختصاص می‌یابد.

نگاهی به وضعیت عرصه‌ های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن  را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.