×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹۸ هکتار از اراضی کشاورزی خدابنده زیر کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. گیاهان دارویی به‌ عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌تواند بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشوری به‌ عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی به شمار رود.

گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری‌ها برخوردار بوده، تا جایی که در سال‌های اخیر نیز استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و نیز سازگار بودن با محیط‌زیست روز به روز در حال افزایش است.

شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است که بنا به گفته پیمان حائری، رئیس جهادکشاورزی این شهرستان، در سال جاری در حدود ۹۸ هکتار گیاه دارویی متنوع در این شهرستان کشت شده که از لحاظ تنوع شهرستان اول استان و از لحاظ سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است.

از مهم‌ترین گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان می‌توان به رازیانه، فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدو ستاره‌ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه، خرفه، نعنا فلفلی و … اشاره کرد.

محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی کشت شده در خدابنده است که از خانواده گوجه فرنگی بوده که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است، فیسالیس به دلیل سازگاری با آب‌ و هوای مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از خاک، می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به‌ عنوان گونه‌ای بسیار تحمل‌ پذیر طبقه‌بندی شود، این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها است که جزو میوه‌ های گران‌ قیمت به شمار می‌رود، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده ۵ هکتار در روستای زرزر است که برداشت این محصول از اواخر مرداد ماه آغاز شده و میزان برداشت ۲۰ تن برای آن پیش‌ بینی شده است.

کیوانو یا خربزه شاخدار از دیگر محصولات گیاهی کشت شده در خدابنده است که این محصول نیز  میوه‌ای به رنگ زرد یا نارنجی روشن پوستی ضخیم و پوشیده از برآمدگی ریز است. گوشت این میوه ژله‌ای و سبز رنگ با دانه‌های زیاد بوده که ظاهر آن مانند خیار است. طعم کیوانو کمی شیرین مانند خیار است اما وقتی رسیده می‌شود مزه موز پیدا می‌کند. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ۲ هکتار در روستای زرزر که از اوایل مردادماه برداشت آن آغاز شده و میزان برداشت این محصول در این شهرستان ۷۰ تن پیش‌بینی شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.