×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲ برابر شدن کشت گشنیز در نهاوند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، کریم حاج بابا علی افزود: بیش از ۶۰ درصد از تولید گشنیز کشور در نهاوند تولید می شود و امسال بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کشت این محصول اختصاص یافته که پیش بینی می‌شود که از هر هکتار بیش از ۲ تن برداشت شود.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها بیش از ۲۶ هزار تن گشنیز در این شهرستان تولید می شود  اظهار داشت: گشنیز گیاهی دارویی و کم آب بر است که در فصلی که نیاز مبرم به مصرف آب هست برداشت می‌شود.

حاج باباعلی گفت: گشنیز یکی از محصولات کم‌ آب‌ بر و کم‌ هزینه است که به ۲ روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام و به‌طور متوسط در هر هکتار بیش از ۲ تن گشنیز برداشت می‌شود.

حاج باباعلی گفت: گشنیز تولیدی شهرستان نهاوند به علت نداشتن دستگاه و کارخانه‌های فرآوری مناسب در استان، به شکل خام به خارج از کشور صادر و سود آن نصیب دیگر کشورها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در تشریح خواص دارویی گشنیز گفت: خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه های آن محتوی لیپیدها، آلبومین ها، تانن ها، پکتین، قندها و ویتامین ث است.

وی اضافه کرد: از این گیاه به صورت خالص یا مخلوط اشتها آور، باد شکن و هضم کننده به شکل جوشانده استفاده می شود.

حاج باباعلی ادامه داد: این جوشانده ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می شود.

وی کاهش کلسترول خون و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم را از دیگر اثرات گیاه گشنیز برشمرد و افزود: از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی استفاده می شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.