×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جداسازی و درجه بندی مواد گیاهی به وسیله ی جریان هوا

تفاوت در خصوصیات آیرودینامیک مواد و مخلوط های گیاهی در بسیاری موارد به عنوان مبنای جداسازی و درجه بندی در نظر گرفته می شود. ویژگی اصلی در این خصوصیات، ضریب کشش نام دارد.

اصطلاحات مهمی که به ضریب کششی مربوط می شوند شامل سرعت نهایی و سرعت بحرانی هستند.

سرعت نهایی سرعت یک مایع سیال است که اگر ذره ای یا شیئی در درون جریان مایع سقوط کند، آن مایع بدون تغییر سرعت به جریان خود ادامه دهد. تعریف سرعت بحرانی هم تا حدی مشابه همین تعریف است. سرعت بحرانی مقدار سرعت بالا آمدن مایع در اثر افتادن شیئی به درون آن است که در این سرعت، شیئی که به درون مایع افتاده دچار حرکت و تکان خوردن نشود. این حالت به این معنی است که میزان مقاومت جریان سیال و وزن شئ هر دو ارزش یکسانی دارند.

اصطلاحی که به عنوان ضریب کشش کلی بکار رفته است شامل ضریب کشش اصطکاکی نیز می شود و می تواند در مورد جریان های نازک و ورقه ای هم در نظر گرفته شود.

ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری سرعت بحرانی وجود دارند که نمونه ای از این ابزارها دارای یک کانال شیشه ای افقی برای جریان هوا است و بیشترین استفاده را دارد.

بسیاری از محصولات کشاورزی پس از برداشت دارای ناخالصی های مختلف با عکس العمل ها و خصوصیات مختلف در مقابل جریان هوا هستند.

معمولترین ناخالصی ها در غلات، کاه و کلش و در گیاهان دارویی علفی، سنگریزه ها و ساقه های گیاه هستند.

به هر حال انجام موفقیت آمیز جداسازی و درجه بندی بر حسب خصوصیات جریان هوا و سرعت بحرانی مواد گیاهی کار ساده ای نیست.

این موضوع مهم است که مقدار مناسبی از مواد گیاهی را در معرض جریان هوا داشته باشیم. اگر مقدار مواد گیاهی نادرست و نامناسب باشد، برخی از مواد گیاهی می توانند در سایه ی جریان هوا (قسمت غیر موثر جریان هوا) قرار گرفته و یا به صورت نادرست درجه بندی شوند.

جریان هوا اغلب یک گستره ی ناهمگن دارد که می تواند باعث ایجاد درجه بندی نامناسب مواد گیاهی گردد.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.