×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم سرمایه گذاری در صنعت تولید و فرآوری گشنیز نهاوند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از دانا، شهرستان نهاوند با دارا بودن زمین‌های مرغوب و آب نسبتاً کافی نسبت به شهرهای اطراف، دارای مزیت‌های کشاورزی زیادی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی بخصوص گشنیز است.

تولید سالانه هزاران تن انواع میوه و محصولات باکیفیت توسط کشاورزان نهاوندی نشان می‌دهد با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان نهاوند می‌توان افق‌های روشنی را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در این شهرستان مدنظر داشت.

فراوری محصولات کشاورزان این شهرستان و ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه خواهد داشت و از مهاجرت جوانان این شهر به کلان‌شهرها و مشکلات این‌گونه مهاجرت‌ها جلوگیری می‌کند و مانع روی آوری نیروی جوان و کارآمد به مشاغل کاذب می‌شود.

مسئولان مربوطه باید تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی بلندمدت و استفاده از مزیت‌های بومی هر منطقه باعث اشتغال‌زایی شوند و اگر این‌گونه شود اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد.

در بسیاری از محصولات کشاورزی، شهرستان نهاوند در کشور و استان حرفی برای گفتن دارد و دارای رتبه است که البته در میان گیاهان مهم و سودآور در نهاوند گیاه دارویی و ارزشمند گشنیز قطعاً سرآمد این‌گونه محصولات خواهد بود.

گیاه دارویی گشنیز خاصیت‌های فراوان در بخش‌های دارویی و درمانی، صنایع عطرسازی، اسانس گیری و صنایع غذایی دارد که ارزش این محصول را چند برابر کرده است.

تولید بیش از ۱۲ هزار تن گشنیز در نهاوند

کریم حاج‌باباعلی، مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امسال بیش از ۶۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کشت گیاه گشنیز اختصاص‌یافته است و در فصل برداشت این محصول هستیم.

وی اظهار داشت: از هر هکتار بین ۲ تا ۳ تن محصول برداشت می‌شود و برداشت به‌صورت دستی و به‌وسیله کمباین انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۲ هزار و چهارصد تن امسال محصول گشنیز توسط کشاورزان نهاوندی برداشت شود که بیشترین مقدار در کشور است.

وی بیان کرد: با توجه به بارندگی خوب امسال در شهرستان نهاوند انواع محصولات در شهرستان میزان برداشت خوبی خواهند داشت و گشنیز نیز امسال همین وضعیت را دارد.

بابا علی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان برای فراوری گیاه گشنیز گفت: این گیاه دارویی که خواص زیادی دارد به‌صورت خام به فروش می‌رسد و جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا امکانات و همکاری‌های لازم را برای ورود سرمایه‌گذار در این بخش فراهم کند و از هیچ کوششی در این بخش چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

کمباین برداشت گشنیز

ایجاد صنایع تبدیلی حرف دل کشاورزان نهاوندی

حسین مراد نادری یکی از کشاورزان نهاوند در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: ۵ هکتار زمین دارد و ۲ هکتار به کشت گشنیز تعلق‌گرفته از هر هکتار دو تا ۳ تن برداشت می‌کند و سوددهی خوبی دارد.

وی ادامه داد: گیاه گشنیز هم کشت خوب و هم سود خوبی دارد و کم آب بر است به همین دلیل باید موردحمایت مسئولان قرار گیرد.

نادری عنوان کرد: بکی از مزیت‌های گشنیز این است که در تیرماه یعنی زمانی که آب خیلی کم می‌شود موقع برداشت گشنیز است و ازاین‌جهت مشکلی در تأمین آب پیش نمی‌یابد.

این کشاورز نهاوندی اظهار داشت: با توجه به اینکه کارخانه‌ای در شهرستان برای استفاده از این محصول وجود ندارد ما محصولاتمان را به واسطه‌ها می‌فروشیم و هرکسی که قیمتی بالاتر بدهد کشاورزان، گشنیز خود را به او می‌فروشند و مرکزی برای خرید گشنیز نداریم.

وی گفت: چون این محصول کم آب بر و برای تناوب زراعی مفید است کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت این محصول دارند و اگر کارخانه‌ای در شهرستان باشد و دولت نیز این محصول را خریداری کند دست واسطه‌ها قطع می‌شود.

 

نادری افزود: من شنیده‌ام کسانی که برای خرید گشنیز به روستاها مراجعه می‌کنند این محصول را به خارج از کشور می‌فرستند و در این کشورها به محصولات مختلف تبدیل می‌کنند بنابراین از مسئولان درخواست داریم برای ایجاد کارخانه در شهرستان تلاش کنند.

طبق گفته کارشناسان کشاورزی، گیاه گشنیز در تناوب گیاهان زراعی نقش بسزایی دارد و در صنعت زنبورداری شهرستان نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند به‌طوری‌که از استان‌های دیگر کشور برای صنعت زنبورداری به این شهرستان سفر می‌کنند.

همه ظرفیت‌های شهرستان در خدمت سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی خواهد بود

مراد ناصری، فرماندار نهاوند نیز در این زمینه گفت: کاشت گشنیز بخش عمده‌ای از اقتصاد کشاورزان نهاوندی را به خود اختصاص داده است و درزمینهٔ تولید این محصول در کشور رتبه اول را داریم.

وی اظهار داشت: با عنایت خداوند و بارش‌های مناسب، امسال محصول گشنیز خوبی در شهرستان نهاوند تولید می‌شود که این گیاه دارویی قابلیت ارزآوری بالایی دارد و در صورت فراوری در کشور بسیار سودمند است.

فرماندار نهاوند افزود: همه ظرفیت‌های شهرستان در خدمت سرمایه‌گذاران خواهد بود و آنچه ما باید در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم انجام می‌دهیم و در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به استقبال کشاورزان از این محصول از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم برای ایجاد صنایع تبدیلی به شهرستان نهاوند بیایند باعث رونق تولید و اشتغال در شهرستان شوند.

برداشت گشنیز همدان

از سرمایه گذران حمایت می کنیم

ناصری بیان کرد: هر امکانات و مساعدت و تسهیلاتی که بخواهند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم تا با ایجاد صنایع تبدیلی بتوانیم از برکات کشت ارزشمند گشنیز در شهرستان استفاده کنیم.

به گزارش عصر همدان، این روزها کشاورزان نهاوندی مشغول برداشت گیاه گشنیز هستند به امید روزی که با ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های فراوری این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و سود گشنیز به جیب کشاورزان همین منطقه برود.

هرچند که قیمت این محصول هم‌اکنون بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان است ولی با توجه به گفته کسانی که در زمینهٔ خرید و فروش گشنیز فعالیت می‌کنند این محصول برای خروج از کشور بیش از ۳ دلار برای هر کیلو معامله می‌شود که خیلی بیشتر از قیمت خریداری‌شده از کشاورزان است.

تقریباً حدود ۹۰ درصد این محصول به‌صورت خام از کشور خارج می‌شود و عمدتاً به کشورهای همسایه و به‌خصوص پاکستان صادر می‌شود و ازآنجا به کشورهای اروپایی فرستاده‌شده و فراوری می‌شود.

سود فراوان محصول گشنیز نه به کشاورزان بلکه به واسطه‌هایی می‌رسد که در نبود صنایع فراوری و تبدیلی در شهرستان مشغول خرید دسترنج یک‌ساله کشاورزان زحمت‌کش نهاوند هستند.

نبود صنایع تبدیلی، وجود واسطه و عدم خرید تضمینی توسط دولت از عمده‌ترین مشکلات گشنیز کاران نهاوند است که نیازمند برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار توسط مسئولان برای احداث کارخانه‌های تبدیل گیاه گشنیز در این منطقه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.