×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، گودرز باقری فرد اظهار داشت:پیش بینی می شود امسال ۱۵ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود.

وی بیان کرد: با انجام آموزش های تخصصی امسال برای نخستین بار بهره برداران بومی استان خود، کار استیصال شیرابه آنغوزه را انجام می دهند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی تا پایان سال جاری در۶ هزار هکتار از مراتع استان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود افزود: قیمت این محصول هنوز مشخص نیست اما با توجه به قیمت ارز و دلار نرخ آن نسبت به پارسال افزایش خواهد یافت.

باقری فرد تاکید کرد: برای افزایش درآمد بهره برداران بومی نیاز است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فراوری گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه ۱۰برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از ۲۹ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان انجام شده است.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام “اولئوگم رزین” به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده ای خلط آور،ضدنفخ، ضداسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره دهی دارد و از شیره آن ده ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود.

عمده ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه به کشور هند است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.