×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گشنیز؛ گیاه دارویی صادراتی و ارزآور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران از همدان، کریم حاج بابا علی مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند؛ با اشاره به اینکه امسال شهرستان نهاوند با بیش از ۶۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت بیش از ۱۲هزارتن دانه دارویی و خوراکی گشنیز را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند، افزود: نهاوند رتبه نخست تولید کشوری را به خود اختصاص داده است.

او افزود: شهرستان تاریخی نهاوند از گذشته‌های دور خاستگاه رویش گونه‎های مختلف گیاهان دارویی مانند گشنیز بوده، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی و خام فروشی باعث شده از ظرفیت‌های این شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده نشود و اما گشنیز از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که از اسانس آن در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشابه سازی، شکلات سازی و دارویی استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند درخصوص رتبه نخست تولید شهرستان نهاوند در کشور گفت: گشنیز نوعی سبزی با نام علمی Coriandrum sativum است این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و ارتفاع آن تا ۷۰ سانتی متر هم می‌رسد تولید سالیانه جهانی آن بیش از ۲۲۰ هزار تن است که حدود ۶۰ درصد آن به روسیه تعلق دارد در ایران نیز سالانه نزدیک ۲۰ هزار تن تولید می‌شود که حدود ۱۲هزار تن آن در نهاوند تولید و صادر می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند بیان کرد: این گیاه شفابخش که در کاهش اضطراب و بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد اثر ادرارآوری این گیاه در انسان، باعث کاهش فشار خون، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت‌ها می‌شود.

حاج بابا علی اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت شهرستان نهاوند بیش از ۶هزار هکتار است که پیش بینی می‌شود بیش از ۱۶هزار تن دانه گشنیز در نهاوند تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی شود که صادرات هر کیلو دانه گشنیز به قیمت بیش از ۶ دلار چندین برابر صادرات نفت ارز آوری برای کشور دارد.

او یادآورشد:هرسال با صادرات گشنیز بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود که دو شهرستان نهاوند و کنگاور در استان‌های همدان و کرمانشاه به تنهایی نزدیک به ۱۴هزارتن از دانه‌های گشنیز را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دانه و سبزی گشنیز در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد، ولی متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام از کشور خارج می‌شود. برای مدیریت کردن بحران کم آبی و خشکسالی چند سالی است در برخی مناطق به دنبال کشت‌های کم آب بر و پرسود مانند گشنیز هستیم، زیرا با برداشت گشنیز در سال‌های پر بارندگی می‌توان کشت دوم و جایگزین مانند آفتابگردان و ذرت را نیز کاشت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: متوسط تولید گشنیز در نهاوند بین ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتاراست و سطح زیر کشت این محصول امسال به بیش از ۶هزار هکتار رسیده است که بیش از هزار تن گشنیز از آن برداشت و برای ۲هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.