×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصرف دمنوش ها و نوشیدنی های خنک کننده در ماه رمضان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر سعید توکلی، مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی و عضو هیات علمی این پژوهشکده در خصوص مصرف دمنوش‌ های گیاهی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: چای سفید که در بین چای‌ها، از همه کمتر اکسیده شده است، طبیعت سردی دارد و برای نوشیدن در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود. این چای بسیار سبک و نشاط‌آور است.

وی افزود: چای سبز هم یکی دیگر از چای‌های خنک‌کننده است، زیرا اکسیداسیون پایینی دارد و از این چای برای رفع حرارت و گرمازدگی استفاده می‌شود. دمنوش گیاهی چای سبز عطش را کاهش می‌دهد و تولید مایعات بدن را افزایش می‌دهد و این به این معناست که بدن از طریق عرق، بیشتر خنک می‌شود.

دکتر توکلی با اشاره به اینکه گل داوودی طبیعت سردی دارد و دمنوش آن برای روزهای گرم و رفع عطش در ماه مبارک رمضان مناسب است.

از دیگر دمنوش‌های خنک‌کننده و مفید برای مصرف در این ماه را برشمرد و عنوان کرد: بابونه هم همچون گل داوودی دارای خواص خنک‌کنندگی است و به‌عنوان یک ضدالتهاب از آن استفاده می‌شود. دانه‌های سنا برای خنک کردن حرارت گاز معده و کبد مفید هستند. این دانه برای ماه مبارک رمضان بسیار مناسب هستند، زیرا روزه‌داری می‌تواند باعث یبوست شود.

وی تاکید کرد: دمنوش نعنا فلفلی یا به‌طور کلی، نعنا بسیار خنک است. می‌توانید از آن برای تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده کنید. اگر از برگ‌های خشک آن استفاده می‌کنید، آن را در آب جوش بیاندازید تا خواص آن آزاد شوند.

این عضو هیات علمی علاوه بر معرفی دمنوش‌های خنک‌کننده، به معرفی نوشیدنی‌های خنک‌کننده نیز پرداخت و عنوان کرد: خاکشیر از جمله نوشیدنی خنک‌کننده گیاهی است که به‌صورت خودرو در دامنه‌ی کوه‌ها و صحراها رشد می‌کند. خاکشیر دارای اسید استئاریک است. همچنین برای رفع التهاب زخم‌ها، باز شدن صدا و از بین رفتن کهیر از خاکشیر استفاده می‌شود. همچنین بیدمشک گیاهی از خانواده بیدها است. بیدمشک دستگاه گوارش را تقویت و ناراحتی‌های عصبی را درمان می‌کند و مصرف آن در ماه مبارک توصیه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر توکلی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی با طبع سرد عرق کاسنی است. بهترین تصفیه‌کننده خون کاسنی است. عرق کاسنی خنک‌کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است. کاسنی بیماری‌های کبدی را برطرف می‌کند. تمام قسمت‌های این گیاه کاملا خوراکی است و برای بدن مفید است. شربت سکنجبین نیز دارای طبیعت سرد و خنک است و به صفرابر مشهور است. ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده شده برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما در ماه مبارک رمضان فوق‌ العاده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.