×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دقّت در مصرف داروها و دمنوش های گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، نعمت الله مرادی اظهار کرد: داروی گیاهی و کلاً دارو اگر نابجا مصرف شود، می‌تواند عارضه و تداخل ایجاد کند؛ چه برسد به مواد غذایی که طبع گرمی زیادی دارند؛ مانند زنجبیل و سیر که درجه گرمایی بالایی دارند و اگر زیاد مصرف شود، عارضه ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف این مواد سقف و میزان مشخصی دارد و نحوه و زمان مصرف، براساس فرد و اقلیم با هم متفاوت است.

مرادی عنوان کرد: در طب سنتی طریقه مصرف گیاهان بسیار پیچیده بوده و از نحوه استفاده از داروها در طب کلاسیک سخت‌تر است؛ برای مثال فلفل شمال و کرمان هر دو فلفل هستند، اما فلفل شمال را خیلی راحت می‌توانید مانند سبزی مصرف کنید، اما فلفل کرمان بسیار تند بوده و هر کسی نمی‌تواند آن را بخورد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه اقلیم بر روی نحوه و مصرف داروهای گیاهی تأثیرگذار است، تصریح کرد: برای نمونه داروی گیاهی اگر قبل از غذا مصرف شود یک کارکرد و اگر بعد از غذا مصرف شود، کارکرد دیگری دارد؛ همچنین اگر دارویی با آب گرم یا سرد مصرف شود، یا اگر به صورت پودر یا عادی مصرف شود، خاصیت دیگری دارد.

وی با تأکید بر اینکه نحوه استفاده داروهای گیاهی بسیار پیچیده و فنی است، خاطرنشان کرد: هرکسی نمی‌تواند در این رابطه دخالت کند و تنها کار افراد متخصصی است که به صورت آکادمیک در این خصوص تحصیل کرده و با مقالات و علوم روز آشنا هستند و نحوه صحیح مصرف آن را می‌دانند.

مرادی با بیان اینکه فرآورده‌ها و داروهای گیاهی و دمنوش‌ها هرکدام مزاج و قدرت خاصی داشته و در افراد مختلف تأثیر متفاوت می‌گذارند، تأکید کرد: توصیه می‌شود در خصوص مصرف داروهای گیاهی و دمنوش‌ها با پزشک طب سنتی مشورت شود تا عارضه و اثر منفی زیادی نداشته باشد.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: اگر قصد داریم از دمنوش‌ها به صورت روزانه و همیشه استفاده کنیم باید از ضعیف شروع کنیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.