×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایمنی بیشتر با مصرف دمنوش هایی با طبع گرم در زمستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا مسرورچهر، با اشاره به فرارسیدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، اظهار کرد: مزاج زمستان سرد و تر است و می توانیم از دمنوش های گرم برای مصرف در این ایام استفاده کنیم.

وی اکثر بیماری های تنفسی در فصول سرد سال را از نوع ویروسی دانست و افزود: ویروس ها نیز دارای مزاج سرد هستند و لذا با دمنوش هایی که مزاج گرم دارند، می توانیم در مقابل بیماری های ویروسی ایمنی بیشتری را کسب کنیم.

مسرورچهر، مصرف دمنوش های گرم را به معنی درمان بیماری کویید۱۹ ندانست و تصریح کرد: افراد در صورت مبتلا شدن به کرونا حتما باید تحت نظر یک متخصص عفونی و فوق تخصص ریه قرار گیرند و در صورت عدم نیاز به بستری، در کنار داروهای تجویزی از دمکرده های گیاهی استفاده کنند.

وی با اشاره به خواص پیشگیرانه دمکرده بابونه، نعناع، گل گاوزبان، آویشن، زوفا، چای کوهی و سرخارگل، عنوان کرد: یک قاشق غذاخوری از یکی از این گیاهان را با آب جوش در داخل یک لیوان می ریزیم و یک نعلبکی برعکس روی لیوان می گذاریم. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه این دمکرده را صاف کرده و اگر دیابت نداشته باشیم می توانیم با یک شیرین کننده مانند شکر، عسل و نبات مخلوط و سپس مصرف کنیم.

این متخصص طب سنتی، بر مصرف روزانه شیرین بیان تاکید کرد و گفت: شیرین بیان به دو روش مصرف می شود که در روش اول باید نصف قاشق چایخوری رب شیرین بیان را روزانه بخوریم، اما در روش دوم یک قاشق مرباخوری از پودر ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش می ریزیم و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، آن را صاف می کنیم و با شکر می نوشیم که در صورت ابتلا به فشار خون باید با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.

 

جوشانده عناب

مسرورچهر، با اشاره به نقش جوشانده عناب در درمان علائم کووید۱۹، اضافه کرد: برای درست کردن جوشانده عناب و شیرین بیان ابتدا پنج عدد عناب را نیم کوب می کنیم و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سپس یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان به همراه یک و نیم لیوان آب را به آن اضافه کنیم و روی شعله ملائم قرار می دهیم تا بجوشد و نصف لیوان آب بخار شود؛ بعد از آن جوشانده را صاف کرده و هر ۱۲ ساعت نصف لیوان را مصرف می کنیم.

وی با بیان اینکه برای تهیه جوشانده عناب، آویشن، ختمی و انجیر به پنج عدد عناب نیم کوب شده، یک قاشق غذاخوری آویشن، یک قاشق غذاخوری ختمی و دو تا سه عدد انجیر نیاز داریم، اظهار کرد: این گیاهان دارویی را به همراه دو لیوان آب در داخل ظرفی می ریزیم تا با شعله ملائم بجوشد و حجم آب نصف شود؛ سپس جوشانده را صاف کرده و هر ۱۲ ساعت یک دوم لیوان را می نوشیم.

 

پیشگیری از سرماخوردگی با دمکرده گل گاوزبان

این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین می توانیم یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان و یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان نیم کوب شده را در داخل یک لیوان آب جوش بریزیم و بعد از ۱۰ دقیقه، دمکرده را صاف و هر ۱۲ ساعت یک دوم لیوان را مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از سرماخوردگی دمکرده برگ آویشن شیرازی توصیه می شود، تاکید کرد: اگر افراد در زمان سرماخوردگی سرفه دارند، از دمکرده گل گاوزبان استفاده کنند، اما اگر سرفه های آنان خشک است باید لعاب به دانه را میل کنند؛ در صورتی که بیمار تب داشته باشد نیز مصرف دمکرده بنفشه توصیه می شود.

این متخصص طب سنتی، گیاهان دارویی را دارای خواص منحصر به فرد دانست و یادآور شد: مردم حتما از گیاهان دارویی ساده و دمکردنی های مفرده استفاده کنند و در صورت مصرف ترکیبی از گیاهان، حتما نظر افراد متخصص را جویا شوند.

متاسفانه برخی از افراد یک بمب از گیاهان گرم مانند زنجبیل و زیره و دارچین و عسل و نبات را درست می کنند، در صورتی که این گیاهان گرم موجب افزایش گرمای بدن می شوند و گاهی اخلاط سوخته ایجاد می کنند و مشکلات دیگری از جمله تند شدن اخلاق و ایجاد خارش و کهیر در سطح پوست را به وجود می آورند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.