×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت زیره کوهی ایرانی در اراضی خراسان رضوی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت:  این گیاه دارویی چند ساله،معمولا توسط روستاییان از کوهستان‌ها و ارتفاعات جمع آوری می‌شوند که بدلیل پراکنش آن، محصول چندانی بدست نمی‌آید.

یوسف گازران افزود: در حال حاضر بدلیل کمبود زیره کوهی ایرانی در بازار، زیره سیاه افغانی که درصد ماده موثره آن نسبت به زیره کوهی ایرانی بسیار پایین تر و کیفیت کمتری دارد و اغلب از مرز دوغارون شهرستان تایباد وارد کشور می شود، متاسفانه به نام زیره ایرانی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد:  تشخیص این دو نوع زیره از یکدیگر برای عموم مردم بسیار دشوار، و چه بسا غیر ممکن است، ضمن اینکه گیاه زقرچه که بسیار شبیه به زیره کوهی، منتها، با عطر و طعم متفاوت است، تقلب زیره کوهی محسوب می‌شود.

وی گفت: زیره سیاه افغانی به قیمت هرکیلو حدود ۸۰ هزار تومان  وارد کشور می شود که تفاوت فاحشی با زیره ایرانی که در حال حاضر بالای ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌گردد، دارد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:  لذا با توجه به اقتصادی بودن آن در چند سال گذشته و به منظور پیشگیری از تخریب مراتع، طی سه سال گذشته با همکاری کارشناسان و کشاورزان، اقدام به زراعی نمودن و کشت این گیاه باارزش و سود آور و اقتصادی( که هزینه کشت آن نیز پایین می باشد) در سطح بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان نموده ایم که امیدواریم بتوانیم این گیاه را در سطح وسیعتر در این استان و سایر استان ها توسعه داده و در سال های آتی نسبت به صادرات آن اقدام کنیم.

یوسف گازران در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه که از یک خانواده هستند و بصورت طبیعی در سطح وسیعی از مراتع و ارتفاعات استان رشد می کنند،عمدتا به کشورهای هندوستان، آلمان و فرانسه برای مصارف دارویی، خوراکی، آرایشی، صنعتی و … صادر می‌شوند.

وی بیان کرد:  این گیاهان مونوکارپیک بوده، یعنی در طول دوره رشد خود فقط یکبار گل داده و با گلدهی در همان سال، عمرشان به پایان می رسد لذا با برداشت بی رویه و نادرست (قطع بوته)، توسط بهره برداران، تراکم آنها بسیار کاهش پیدا کرده است .

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت:  به منظور احیا مراتع و تولید محصول و اشتغال زایی و کسب درآمد، همچنین تغییر الگوی کشت، برای خانوارهایی که در نزدیکی مراتع سکونت دارند هم بصورت دیم در اراضی شیبدار و هم بصورت زراعی در سطحی بیش از ۱۰۰۰ هکتار اقدام به کشت آن (هم بصورت دیم در اراضی شیبدار و هم بصورت زراعی ) در سطح شهرستان های استان نموده و همچنان سالیانه با همکاری کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، سطح قابل توجهی به آن افزوده می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.