×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش‌بینی صادرات ۱۵۰ هزار تن گیاهان دارویی و معطر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، حسین زینلی در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گیاهان دارویی در کشور در سال جاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴۵۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی در کل کشور تولید شود.

وی ادامه داد: در سال جاری برنامه‌ریزی شده تا بیش از ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در دیم‌زارها افزایش پیدا کند و حدود ۱۰ هزار هکتار نیز سطح زیر کشت گیاهان دارویی آبی گسترش پیدا کند. برآورد ما این است که میانگین عملکرد حدود ۴۵۰ هزار تن باشد که حدود ۱۵۰ هزار تن صادر و مابقی آن به مصرف داخلی برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی  وزارت جهاد کشاورزی افزود:  برنامه‌ریزی ما این است تا در ابتدا نیاز کشور تامین شده و همچنین گونه‌هایی که در عرصه‌ها دچار تهدید، انقراض و کاهش کشت هستند گسترش پیدا کنند تا میزان خسارت به منابع‌طبیعی کاهش پیدا کند.

زینلی ادامه داد: از تمام کسانی که صادرکننده گیاهان دارویی هستند، تقاضا داریم تا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از کشاورزی قراردادی آنچه که مورد نظر صادرکنندگان است توسط کشاورزان تولید کنیم و آنها نیز محصول مدنظر را صادر کنند.

وی ادامه داد: طرح جهش در دیم‌زارها به صورت زنجیره‌ای است به این معنا که برای اولین بار در سال جاری در حوزه آموزش، ترویج، مزارع الگویی، تولید مزارع تولید بذر اصلاح شده به‌صورت رایگان و برای خرید  ماشین‌آلات مختلف خارجی و داخلی در راستای افزایش کیفیت محصولات به کشاورزان تسهیلات کم بهره داده می‌شود. همچنین برای خرید افزایش  دستگاه‌های عرق‌گیر و اسانس‌گیر و انواع خشک‌کن  برای افزایش کیفت و ارزش افزوده محصول تسهیلات کم بهره پرداخت خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی  وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای کشاورزان حوزه گیاهان دارویی، گفت: انواع خشک‌کن‌ها آماده‌سازی شده تا کشاورزان در هرجایی خواستند این گیاهان را خشک کنند همچنین ما انواع بوجارها را نیز وارد سیستم کرده‌ایم. ستاد فرمان اجرایی امام (ره) نیز قول‌هایی برای خرید محصولات داده‌اند.

زینلی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا صادرات این محصولات به خارج کشور افزایش یابد.

وی بیان کرد: برای تمام محصولات پرتکل‌های کشت آماده شده  که محصولات با پروتکل اختصاصی خود به اجرا در بیایند و در هر نقطه از کشور یک یا دو گیاه به‌عنوان قطب در نظر گرفته شده تا دولت با تمرکز و حمایت از آن محصولات بتواند برای ارزش افزوده نقش آفرینی کند.

کدام گیاهان دارویی در خطر انقراض است؟

مجری طرح گیاهان دارویی معاونت امور باغبانی  وزارت جهاد کشاورزی گفت: گونه‌های بسیار زیادی در خطر انقراض هستند، زیره سیاه، کرفس کوهی، ثعلب کوهی، رازک ، قارچ‌های دنبلان  این گیاهان در طبیعت مورد هجوم قرار می‌گیرند، بنابراین با مدیریت جهادی باید این گونه‌ها مورد هدف قرار گیرند تا با اهلی کردن و توسعه آنها از انقراض نجات پیدا کنند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته روی زیره سیاه کار شده و مقداری توسعه پیدا کرده است و کرفس کوهی نیز توسعه پیدا کرده است اما ثعلب کوهی نیاز به توجه ویژه دارد.

زینلی بیان کرد: تمام زمین‌هایی که از آفت‌کش و سموم دیگر استفاده نکرده باشند، محصولات تولید شده طبیعی و ارگانیک هستند و کشورهای اروپایی مشتری بسیار خوبی برای این گیاهان دارویی هستند و همچنین کشور چین، امارات متحده، روسیه، اسپانیا نیز  انواع گیاهان دارویی صادرات داریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.