×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امکان ارزآوری ۳۰ میلیون دلاری صادرات گشنیز فرآوری شده

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به کشت ۱۲ هزار هکتاری گشنیز در سطح کشور، گفت: گشنیز یکی از گیاهانی است که مغفول مانده و این مغفولیت به دلیل کمبود دانش در مراکز تحقیقاتی است.

 وی ادامه داد: تولید این محصول در بعضی از مناطق رشد خوبی داشته و ما به دنبال افزایش ارزش افزوده آن هستیم.

زینلی با اشاره به اینکه کاشت و برداشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می شود، یادآور شد: در طبقه بندی و بسته‌بندی این محصولات مشکلی نداریم؛ همچنین اسانس گیری در گشنیز انجام می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، جانمایی کارخانجات مرتبط را از مشکلات عمده این محصول عنوان کرد و گفت: در کارخانجات ما بیش از ۵۰ هزار تن ظرفیت وجود دارد اما این کارخانجات در شهرهایی که تولید عمده این محصول را دارند، ایجاد نشده ‌اند و این موضوع سبب شده که مشکلاتی در این بخش داشته باشیم.

 وی با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم تا بخش خصوصی را در این محصول قوی کنیم، گفت: لازم است بخش تحقیقاتی و دانشگاهی اهمیت بیشتری به این محصول دهند؛ زیرا گشنیز محصول کم‌آبری بوده و کشاورزان علاقه‌مند به تولید آن هستند.

زینلی در بخش دیگری از صحبت‌ های خود با اشاره به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولید گشنیز، گفت: استاندارد رقم‌های مطلوب گشنیز نوشته شده است.

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار تا ۳۰ هزار تن محصول گشنیز در کشور تولید می‌شود، گفت: عملکرد این محصول در هر هکتار ۲٫۵ تا ۳ تن است که با معرفی رقم گشنیز شکلاتی تولید این محصول در هر هکتار به چهار تا پنج تن می رسد.

وی افزود: این رقم به صورت پایلوت در کرمانشاه در حال تولید است.

به گفته زینلی، اتحادیه ملی گیاهان دارویی با پیشنهاد دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حضور محصول گشنیز در بورس کالا است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، میزان ارز آوری گشنیز خام را ۱۲ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: اگر این محصول را پس از فرآوری بر روی آن صادر کنیم، گشنیز ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از گشنیز در تولید نُقل، شیرینی‌جات و انواع ترشیجات استفاده می‌شود؛ البته شاهد تولید اسانس و عصاره این محصول نیز هستیم.

زینلی در پایان خواستار حضور بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات برای بررسی بیشتر این محصول شد و گفت: باید استاندارد سازی اسانس‌ها توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات بررسی شود زیرا دانش در این زمینه به حد کافی رشد نکرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.