×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تغذیه مناسب برای شب امتحانی ها

ناصر رضایی پور متخصص طب سنتی در مورد دغدغه دانش آموزان برای تقویت حافظه در شب امتحان گفت: از جمله مواردی که دانش آموزان و دانشجویان در شب امتحان باید رعایت کنند این است که خواب خوب حدود ساعت ۹ شب تا ۴-۵ صبح باشد تا موجب رفع خستگی‌های جسمی و روحی و افزایش قدرت حافظه و تمرکز شود.
وی به دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد که مطالعه شبانه خود را به مطالعه سحرگاهی منتقل کنند و در این صورت تأثیر شگرف آن را در میزان یادگیری و تمرکز و همچنین شادابی و توان جسمی و روحی شان خواهند دید.
این متخصص طب سنتی تاکید کرد: باید بین وعده شام و خواب افراد، دست‌کم ۳-۲ ساعت فاصله باشد تا موجب نفخ و ورم معده، ایجاد رؤیاهای ترسناک، کاهش تمرکز و ایجاد کسالت و خستگی در روز بعد نشود همچنین بی‌خوابی‌های درازمدت باعث خشکی مزاج مغز، اختلال خواب، رؤیاهای ترسناک، کاهش حافظه و حتی مشکلات روحی و روانی جدی، اختلال گوارش، ضعف و بی‌حالی، کاهش انرژی و تمرکز، تیرگی رنگ پوست و… می‌شود.
رضایی پور به چند توصیه غذایی مهم و بسیارمؤثر هم برای کاهش اضطراب و تشویش، افزایش تمرکز در زمان مطالعه و بهبود کیفیت خواب در زمان امتحان اشاره کرد و گفت: مصرف بیشتر خوراکی‌های زودگوار و لطیف مانند سمنو، شیره بادام، فرنی، حریره بادام، شله‌زرد، شیربرنج و زرده تخم‌مرغ عسلی با کمی دارچین یا زعفران موجب سنگینی معده نمی‌شود و این خوراکی ها باعث می شود تا به‌جای توجه طبیعت بدن به دستگاه گوارش، قوای بدنی بیشتر صرف تمرکز و یادگیری شود.
وی افزود: همچنین مصرف روزانه مغزهای بونداده و شورنشده مانند بادام، پسته، کمی گردو، و همچنین کشمش، مویز، عناب، انجیر و توت خشک که خون‌ساز و انرژی‌زا بوده، به‌طور ویژه قلب، مغز و کبد را تقویت‌می‌کند.
این متخصص طب سنتی به برهیز از پرخوری، باهم‌خوری و برهم‌خوری اشاره کرد و اظهار داشت:پرهیز از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون مانند غذاهای سرخ‌کرده و چرب، گوشت گاو و گوساله، کله‌پاچه، جگر، پیتزا، سوسیس و کالباس، عدس زیاد، بادنجان، قارچ، کنسروها و کمپوت‌ها، غذاهای خمیری و لزج مانند ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور و همچنین پرهیز از خوردنی‌های محرک چون ادویه تند، انواع سس‌های قرمز و سفید و…، پرهیز از خوراک‌های نفاخ مانند حبوبات زیاد، انواع کلم، ترب و تربچه، سیر و پیاز خام و شاهی، به خاطر ایجاد نفخ گوارشی و اختلال در تمرکز توصیه می شود.
وی افزود: از سوی دیگر باید از مصرف زیاد غذاهای تری‌بخش، مانند ماست، دوغ، خیار و کاهو که موجب کرختی بدن، خواب‌آلودگی و کاهش قدرت یادگیری می‌شوندنیز پرهیز شود.
به گفته رضایی پور ، پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های محرک سیستم عصبی که تمرکز را مختل‌می‌کنند و می‌توانند موجب اضطراب شوند، مانند نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه، نسکافه و چای پررنگ نیز توصیه می شود.
وی گفت: مصرف دو عدد خرما همراه هر وعده صبحانه ، خوردن یک خوشه متوسط انگور شیرین، ۴۵ دقیقه پس از وعده‌های صبحانه، ناهار و شام، گنجاندن شیر باکیفیت همراه کمی عسل در رژیم غذایی روزانه نیز لازم است.

باشگاه خبرنگاران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.