×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احداث باغات زرشک، سماق و سنجد در اسدآباد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این میزان کشت سماق، زرشک و سنجد به صورت حاشیه ای و پراکنده با توجه به کم آب بر بودن و توجیه اقتصادی این محصولات امسال در شهرستان کشت شد که از سال آینده در راستای صادرات این محصول بنا داریم نسبت به احداث باغ های زرشک و سماق و توسعه کشت این محصولات در شهرستان اقدام کنیم.
وی خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی شهرستان با توجه به نبود رودخانه های دائمی در دشت اسدآباد و مدیریت سفره های آب زیرزمینی توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب بر را در سال های اخیر در  برنامه های خود قرار داده و با کلاس های آموزشی و ترویجی کشاورزان را به سمت این نوع از کشت ها هدایت می کند.
بیرنگ در ادامه با بیان اینکه امسال بیش از ۱۳۳۶ هکتار گیاهان دارویی و روغنی در اراضی کشاورزی شهرستان توسط کشاورزان اسدآبادی کشت شد، افزود: گیاهان دارویی و روغنی از جمله کشت های کم آب بر دیگر بوده که در زمینه گیاهان دارویی، سالیانه شهرستان اسدآباد ۲۰۰ هکتار گشنیز کشت می کند.
وی کشت ۴۵۰ هکتار سیر، ۲۰ هکتار موسیر، هشت هکتار زعفران و هشت هکتار گلرنگ را از دیگر گیاهان دارویی این شهرستان به عنوان کشت های کم آب بر برشمرد و یادآور شد: کشاورزان اسدآبادی در سالجاری در بحث گیاهان روغنی کم آب بر نیز بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا کشت کرده اند.
مدیر جهادکشاورزی اسدآباد با اشاره به بحث تولید علوفه در شهرستان اسدآباد و پرآب بر بودن یونجه گفت: یونجه اسدآباد یکی از مرغوب ترین یونجه و علوفه در کشور به شمار می رود که به علت همین مرغوبیت کشاورزان اسدآبادی رغبت بسیاری به کشت این محصول پر آب بر دارند و برای کنترل و مدیریت این نوع از کشت به علت پرآب بر بودن و هدایت کشاورزان به سمت کشت دیگر علوفه های کم آب بر، امسال به صورت آزمایشی ۳.۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت مخلوط ماشک گل خوشه ای و جو اختصاص داده شد که عملکرد رضایت بخشی داشت.
وی خاطرنشان کرد: از سال آینده یکی از جمله برنامه های این سازمان توسعه کشت این نوع از علوفه در اراضی کشاورزی به ویژه توسط دامدارانی که دارای زمین دیم هستند، خواهد بود که با این اقدام علوفه مورد نیاز خود را از طریق کشت این محصول تأمین می کنند و از کشت بیشتر یونجه به عنوان یکی از کشت های پرآب بر جلوگیری می شود.
مدیر جهادکشاورزی اسدآباد اضافه کرد: امسال در بحث علوفه های کم آب بر علاوه بر جو دیم در این شهرستان بیش از ۲۰۰ هکتار گاودانه و اسپرس تولید شد.
بیرنگ در ادامه با اشاره به کشت پسته در اراضی کشاورزی اسدآباد بیان کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان داده اراضی کشاورزی این منطقه مناسب ترین شرایط آب و هوایی را برای کشت این محصول کم آب بر با توجیه اقتصادی بالا دارد که در همین راستا امسال به صورت آزمایشی در این شهرستان به صورت پراکنده سه هکتار نهال پسته کشت شد و در صورتی که در این رابطه متقاضی کشت برای سال آینده وجود داشته باشد، یارانه نهال به او تعلق می گیرد.
وی تصریح کرد: در بحث محصولات باغی کم آب بر نیز در سالجاری در این شهرستان ۱۵۰ هکتار بادام دیم و انگور دیم در اراضی شیب دار منطقه اجرا شد که در این راستا نیز برای افزایش و توسعه این نوع از محصولات باغی کم آب بر به کشاورزان متقاضی یارانه خرید نهال پرداخت می شود.
بیرنگ اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد یکی از جمله قطب های تولید محصولات باغی هلو و شلیل در سطح استان همدان بوده که این نوع از محصولات باغی پر آب بر هستند و برای مدیریت این امر نیز تاکنون ۴۰۰ هکتار باغات هلو و شلیل اسدآباد تحت اجرای آبیاری نوین قطره ای قرار گرفته اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.