×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای عملیات توسعه و احیا گیاهان دارویی و تاثیر آن بر رونق زندگی عشایر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری شبستان بندرعباس، در مراتع شهرستان های هرمزگان با ارزش ترین گیاهان دارویی رشد می کنند و زندگی بسیاری از روستاییان و عشایر استان و حتی اشتغال آنها در زمینه کشت و فروش انواع گیاهان دارویی است.
برخی از روستاییان و اکثر عشایر هر روز صبح زود که برای چرای دام به دل کوهستان و دشت ها می روند در کنار مراقبت از گوسفندان، به جستجوی گیاهان دارویی و خوراکی نیز می پردازند تا هم خودشان از این گیاهان استفاده کنند و هم با فروش آنها درآمدی کسب کنند. اما چند سالی است که رویش گیاهان دارویی به دلیل برداشت بی رویه و کمبود بارندگی، بسیار محدود شده است.
یکی از روستاییان کشاورز شهرستان حاجی آباد در شمال استان هرمزگان در این رابطه می‌گوید: با توجه به مصرف زیاد گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین کاهش شدید رویش آنها در دل طبیعت، درصدد هستیم تا در مزارع خود این نوع گیاهان را کشت کنیم.
وی می‌ افزاید: گیاهان دارویی را که می‌کاریم نیاز کمی به آب‌دارند که این نیاز هم از راه بارندگی جبران می‌شود و از طرفی سود این گیاهان از غلات که هرسال کشت می‌کنیم به مراتب بیشتر است.
چندسالی است که احیا گیاهان دارویی با مشارکت مردم و حمایت دولت در استان هرمزگان آغاز شده است.
اجرای عملیات توسعه و احیا گیاهان دارویی در سطح ۵۰۰ هکتار
« امین ضیایی »، رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: عملیات توسعه و احیا رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح ۵۰۰ هکتار با مشارکت جوامع محلی و شرکت های تعاونی طرف قرارداد گیاهان دارویی در حال اجراست.
وی افزود: این عملیات در شهرستان رودان ،حاجی آّباد، میناب، بشاگرد، بندرعباس و بستک به اتمام رسیده است که بیشترین سطح احیایی در شهرستان های حاجی آباد، میناب و رودان بوده است.
رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: برداشت گیاهان دارویی (آویشن و آنغوزه ) در سال ۹۸ در سطحی برابر هزار و ۱۰۰ هکتار با میزان مجاز برداشت ۲۰۰ تن که با توجه به بارندگی خوب و قابل ملاحظه در سال ۹۷ این امر محقق شده که نسبت به سال گذشته آن که بارندگی بسیار اندک بود و هیچگونه برداشتی صورت نگرفت رشد قابل ملاحظه و چشم گیری داشته است.
وی افزود : ۲۰ قرارداد با ارزش معادل ۲۰۰ میلیارد ریال که برداشت گیاهان دارویی با شرکت های تعاونی و مرتعداران داشته ایم که عمده آنها آویشن و آنغوزه بوده است و برای سال ۹۹ درصورت وفور بارندگی مناسب و انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق امکان پذیر می باشد.
ارسال گیاهان دارویی به استان های دیگر درآمدزایی خوبی برای عشایر دارد.
ضیایی افزود: زندگی بسیاری از روستاییان و عشایراستان با کشت و فروش انواع گیاهان دارویی عجین شده است که با برداشت گیاهان دارویی به استانهای همجوار نظیر فارس، اصفهان و تهران سهم به سزایی در صادرات ایفا می کنند.
وی گفت: گونه های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل آویشن، آنغوزه، بادام کوهی، بنه، پونه، مورخوش، مورتلخ، کلپوره، آلوئه ورا و گیشدر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.