×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاهان دارویی در ۵۱ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، ترحم بهزاد اظهار کرد: شناسایی دیم‌زارهای کم‌بازده کشور یکی از سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و بر همین اساس توسعه کشت گیاهان دارویی در این دیم‌زارها مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در راستای استفاده بهینه از ظرفیت دیم‌زارها در سطح کشور هماهنگی‌های لازم با اعضای شورای راهبردی گیاهان دارویی صورت گرفته تا گونه‌های گیاهان دارویی در معرض خطر، تهدید و انقراض را در دیم‌زارهای کم‌بازده توسعه دهیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم کم‌بازده به خاطر عملکرد پایین دیم‌زارها می‌تواند برای مردم درآمدزایی خوبی به همراه داشته و همچنین باعث ساماندهی دام در عرصه‌ها شود.

بهزاد ادامه داد: تحقق این مهم افزون بر آن موجب تغییر بهبود معیشت بهره‌برداران شده که ادامه این روند به تقویت و افزایش پوشش گیاهی در کشور منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ارزآوری و تاثیر مطلوب در حفظ منابع پایه (آب و خاک) را دیگر ویژگی این راهبرد در کشور برشمرد و گفت: برای تحقق این مهم ضرورت دارد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان از جمله سازمان غذا و دارو و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پای کار بیایند.

بهزاد ادامه داد: در سایه هم‌افزایی این سازمان‌ها می‌توان گام‌های خوبی در حوزه تجاری‌سازی، پیشگیری از خام‌فروشی و بسته‌بندی و استانداردسازی این‌گونه گیاهان دارویی برداشت و دولت هم باید در این بخش از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت کند.

 

۵۱ هزار هکتار عرصه مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفت

وی همچنین گفت: سیاست‌گذاری‌هایی هم در حوزه طرح‌های مرتع‌داری انجام گرفته به طوری که در سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار در عرصه‌های مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در عرصه‌های طبیعی کشور حدود هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۶۰ گونه انحصاری و منحصر بفرد است که در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رویش دارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مراتع در حفظ آب و خاک، توسعه پایدار و امنیت غذایی و زیستی اظهار کرد: در راستای ممیزی مراتع به عنوان زیربنای مدیریت مراتع لازم است دستگاه‌های استانی، تهیه، تصویب و احاله و اجرای طرح‌های مرتعداری را با نگرش تلفیقی در چارچوب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار دهند.

 

۵۶ درصد از مراتع کشور کم تراکم و فقیر است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وضعیت نامطلوب مراتع ناشی از تغییرات اقلیمی کشور گفت: وضعیت مراتع در کشور نامطلوب است و ۵۶ درصد از وسعت عرصه‌های مرتعی کشور را مراتع کم‌تراکم و فقیر تشکیل می‌دهد.

بهزاد اضافه کرد: طبق آخرین مطالعات ۷.۲ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور متراکم و ۲۱.۴ میلیون هکتار نیمه‌متراکم و ۵۶.۲ میلیون هکتار کم‌تراکم و فقیر است.

وی با بیان اینکه تولید علوفه و میزان بارندگی رابطه مستقیم با هم دارند، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی در مراتع کشور ثبت شد و این میزان کاهش بارندگی بر تراکم پوشش گیاهی موثر بوده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد کاهش بارندگی در کشور موجب کاهش ۳.۱ میلیون تن علوفه قابل برداشت شد و میزان علوفه قابل برداشت هم به ۷.۶ میلیون تن رسید.

به گزارش ایرنا ، وسعت عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۱۳۴ و چهار دهم میلیون هکتار است که از این وسعت ۱۷ میلیون هکتار جنگل، ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان و ۸۴.۸ میلیون هکتار مرتع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.