×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خراسان جنوبی اولین تولیدکننده میوه ارزآور،‌ عناب در جهان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر؛ ردیف به‌ردیف در صف‌هایی مرتب سبز و استوار ایستاده‌اند، از اولین شاخه تا همانی که آسمان را نشان می‌دهد با مرواریدهای عنابی‌رنگ تزئین شده، یک تکان کافی است تا همه آن دارایی را زیر پایت بریزد و ثابت کند، درختی است که در هنگام خشک‌سالی به‌عنوان نماد پایداری در مقابل خشکسالی می‌توانی به آن تکیه کنی. عناب ثابت کرده درخت زندگی است.

خراسان جنوبی دارایی‌های بالقوه‌ای دارد که یکی از آن‌ها درخت عناب است، درختی که در برخی از کشورها از آن به‌عنوان خرمای قرمز یا خرمای کره‌ای نام‌برده‌اند، اما برای خراسانی‌ها همان عناب است که عقبه تاریخی‌اش به ۱۰ هزار سال پیش بر می‌گردد و در این تاریخ پر ابهت بیش از  ۴۰۰ رقم مختلف از آن شکل‌گرفته است. و خراسان جنوبی در کشور امروز مادر این درخت شده تا بهترین نمونه را تولید کند.

عناب میوه منحصربه‌فرد خراسان جنوبی است و آغاز فصل برداشت آن از اوایل مردادماه به‌صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر استان آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی استان به علت آب‌وهوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت عناب است.

روستای فخرآباد در امتداد روستای سیوجان در منطقه خوسف یکی از روستاهایی است که تولید عناب در آن بیشتر از مناطق دیگر بوده، البته گفته می‌شود سطح زیر کشت عناب منطقه خوسف به‌خصوص سیوجان نسبت به بخش‌های دیگر استان بیشترتر است. شاید به همین دلیل بوده که تنها پژوهشکده گیاهان دارویی استان. برند عنابش را به نام «سیوجو» زده است.

به یکی از این باغ‌ها در سیوجان می‌رویم، تا چشم کار می‌کند، در ردیف‌های مرتب و کرت‌های مساوی درختان سبزپوش با مرواریدهای خوش‌رنگش خودنمایی می‌کند، به هر درخت که می‌نگری رنگ عنابی میوه‌هایش چشم‌هایت را بیشتر از ۳۰ ثانیه به خود می‌دوزد و در این بازی ثانیه‌های چشمک یک عناب قرمز درشت در لابه‌لای همه میوه‌ها دستت را برای چیدنش بلند می‌کند.

مالک باغ از کشاورزان نمونه خراسان جنوبی است و رنگ گندمی موهایش نشان می‌دهد کارکشته این کار است. علیجان  جاودان پور در گفتگو با مهر می‌گوید: ۸ هکتار از این باغ درخت عناب کشت‌شده و حدود ۳ هزار اصله درخت باردهی دارد، و برداشت سالیانه ۱۰ تا ۱۲ تن است.

وی با اشاره به رقم‌های عنابی که کشت کرده می‌افزاید: تلاش کردیم بهترین نوع عناب را در این زمین کشت کنیم و به‌اصطلاح عامیانه آن را عناب جگری معرفی می‌کند، که نوع بسیار خوبی است.

وی احداث باغ را در سال ۱۳۶۸ انجام داده و حالا همراه با اعضای خانواده‌اش تمام هم‌وغمش را در این باغ گذاشته چرا که با همراهی آنها توانسته از ۱۰ سال گذشته تاکنون توسعه باغ را تا سطح زیادی افزایش دهد.کندوهای زنبورعسل در دو طرف باغ نشان از همت این کشاورز برای کارآفرینی و تولید دارد. زنبورهایی که می‌توانند با استفاده از گل عناب بهترین و بی‌نظیرترین عسل را به لحاظ طعم و رنگ در استان تولید کنند.

جاودان پور از مسئولان جهاد کشاورزی وام و تسهیلات و … نمی‌خواهد تنها خواسته او توجه به بازاریابی و مسائل فروش است.

وی می‌گوید: کوتاه شدن دست دلالان و از همه مهم‌تر فراوری محصولی که در خراسان جنوبی با شرایط کم‌آبی به زندگی روستاییان امید می‌بخشد باید موردتوجه قرار گیرد.

از او خواسته‌شده آبیاری کم‌فشار را در باغ اجرایی کند، اما معتقد است تمام تلاشش را برای جلوگیری از پرت آب در زمین انجام داده و نمی‌تواند به شکل ضربتی شیوه آبیاری‌اش را عوض کند چراکه ممکن است ناگهان باغ با تنش آبی مواجه شود یا محصولش را از دست بدهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، اظهار کرد: خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد  عناب کشور اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان است.هاشم ولی پور مطلق با اشاره به اینکه تولید عناب در این استان طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۶ هزار تن عناب از سطح باغات استان برداشت شود.

وی می‌گوید: دغدغه فروش و فراوری را برای کشاورزان و همه عناب کاران استان مدنظر داریم.وی از برنامه‌ای جدید در استان برای معرفی عناب خبر می‌دهد و در این باره توضیح می‌دهد: هفته آینده اولین جشن شکر گذاری برداشت عناب در خراسان جنوبی را خواهیم داشت، در این جشن مهمانان ویژه‌ای داریم.

وی می‌گوید: پژوهشگرانی از دانشگاه علمی کاربردی کشور و همچنین نمایندگان چند برند معروف تولید صنایع غذایی قرار است، بر روی طرح‌های پژوهشی عناب کار کنند، طرح‌هایی مانند تولید بیسکویت یا کلوچه عناب یا نوشابه عناب و از همه مهم‌تر فروش مستقیم این محصول به کارخانه‌های فراوری که دو نمونه آن در استان خراسان جنوبی نیز احداث‌شده است.

وی درباره این سؤال خبرنگار مهر که صنعت بسته‌بندی عناب به شیوه‌ای باشد که بتوان عناب را به شکل تازه نیز نگه داشت و به‌دست مصرف‌کننده رساند اعلام می‌کند: هنوز برای این روش بسته‌بندی اقدامی در استان انجام‌نشده است اما با توجه به مکاتباتی که با سازمان جهاد کشاورزی شده یکی از سرمایه گذران اعلام کرده بود، قصد دارد چنین شرایط بسته‌بندی را با آوردن دستگاه مخصوص آن به استان انجام دهد. که در این زمینه نیز سازمان جهاد کشاورزی آماده همکاری با آنها است.

وی بابیان اینکه باید قانون حمایت صادراتی برای این محصول استراتژیک استان تنظیم شود، گفت: با توجه به اینکه تولید ۹۷ درصد محصول عناب کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد باید در حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر ورود کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف  هم در گفتگو با مهر بیان داشت: ازآنجایی‌که بیشتر تولید عناب استان در شهرستان خوسف است و کشاورزان درخواست کمک‌های فنی بیشتری از جهاد کشاورزی داشته‌اند ازجمله مشاوره‌هایی درباره نوع رقم عناب برای کاشت، چه کود و چه سمی مناسب‌تر است تصمیم گرفتیم کارشناس مخصوص عناب در استان را به کمک بگیریم.

سید حسن رضوی می‌افزاید: این کارشناس به‌زودی در جهاد کشاورزی شهرستان خوسف مستقر خواهد شد و تولیدکنندگان عناب شهرستان می‌توانند از مشاوره‌های تخصصی این کارشناس بهره‌مند شوند.

وقتی اطلاعات دیگر کشورها را درباره عناب بررسی می‌کنید به نتایج جالبی می‌رسید اینکه روش‌های بسیار زیادی توسط مردم در سراسر جهان برای استفاده از عناب وجود دارد از استفاده در آشپزی گرفته تا کاربردهای دارویی و فرهنگی. به‌عنوان‌مثال عناب تازه و خشک به‌عنوان یک میان وعده در سراسر جهان مصرف می‌شود.

چای عناب و چای‌های کیسه‌ای آن به‌طور گسترده‌ای در چین و کره مصرف می‌شود، در بعضی از نقاط هندوستان، عناب برای تهیه ترشی استفاده می‌شود، مردم کروات از میوه عناب برای درست کردن مارمالاد و آب‌میوه استفاده می‌کنند اما در کشور ایران و استان خراسان جنوبی این محصول استراتژیک مورد غفلت قرارگرفته است.

عناب به دلیل خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضدالتهابی که دارد، به‌طور گسترده‌ای در طب چینی کامپو استفاده می‌شود، کره از چوب عناب برای ساختن چیزهای مختلفی مانند توپ، مهره، قطعات ویولن و یک ابزار دو تایی به نام Taepyeongso استفاده می‌کنند.

بنابراین معلوم است که در ایران باید این میوه را بیشتر موردتوجه قرار دهند چون دستاوردهای دیگر کشورها نشان داده می‌توان از فراوری این میوه ارزآوری داشت.حال قرار است با برگزاری اولین جشن شکر گذاری برداشت عناب و معرفی آن به بازاریاب‌ها و کارخانه‌داران و پژوهشگران، کشت عناب را به شکل ویژه‌تری در خراسان جنوبی دنبال کنند.

میوه‌ای که شاید از آن نامی در کتاب‌های آسمانی نیامده اما به دلیل داشتن خواص درمانی فوق‌العاده‌اش ازجمله داشتن  آنتی‌اکسیدان قوی، بهبود وضعیت خواب، بهبود گردش خون، تقویت استخوان‌ها، کنترل وزن، تقویت دستگاه ایمنی، درمان سرطان، محافظت از کبد و چندین خاصیت دیگر درمانی شاید که میوه‌ای بهشتی باشد.

  1. موسوی

    فخرآباد با داشتن یک عدد چاه چرا به دروغ مینویسید کشت عناب در آنجا بیشتر است؟ عجب خبرنگار نادانی!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.