×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قدیمی‌ترین ایستگاه تحقیقات انار کشور در رکود به سر می برد!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، “بهروز مرادی” با بیان اینکه این ایستگاه از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است، افزود: پس از راه‌اندازی این ایستگاه تا سال ۱۳۸۹ فعالیت‌های تحقیقاتی آن زیر نظر تهران بود و اقدامات خوبی با حمایت مرکز کشور در این خصوص انجام شده و تحقیقات زیادی در خصوص تولید مطلوب انار صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: در سال‌های پس از ۱۳۸۹ این ایستگاه تحت مدیریت مجموعه استان مرکزی قرار گرفت و به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم فعالیتش روند نزولی پیدا کرد، به طوری که در سال‌های اخیر در یک حالت رکود بسر می‌برد.

مرادی با انتقاد از نبود یک آزمایشگاه مجهز برای پاسخگویی به نیاز باغداران و کشاورزان اظهار کرد: امکانات آزمایشگاهی ایستگاه تحقیقات در شهرستان ساوه که به عنوان قطب تولید انار با کیفیت و مرغوب شناخته می‌شود، کافی نیست تا بتوان در سایه تحقیقات و پژوهش تولید انار با ارقام متفاوت را شاهد بود.

به گفته وی، برخورداری از یک آزمایشگاه مجهز با امکانات لازم نیاز تولیدکنندگان انار است. در صورت برخورداری از این آزمایشگاه با مراجعه باغداران به این مرکز در خصوص علت آلودگی انار تولید شده از حیث ابتلا به قارچ، ویروس و باکتری بررسی‌های لازم انجام شده و نتایج به صورت دقیق اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر آزمایشگاه مجهز در این ایستگاه دایر شود، می‌توان با بررسی نوع آفتی که انار به آن مبتلا شده راهکار دقیقی برای مقابله با آن ارائه شود.

مرادی خواستار تخصیص اعتبارات بیشتری به منظور تقویت تحقیقات در این حوزه شد و افزود: تخصیص اعتبارات و تجهیز امکانات در قدیمی‌ترین ایستگاه تحقیقات انار کشور می‌توان بخش اعظم موانع تولید، کیفی‌سازی، بهره‌گیری از خواص دارویی و صادرات این محصول را از سر راه بردارد.

وی خواستار رفع محجوریت از این واحد تحقیقاتی‌پژوهشی در کشور شد و افزود: حمایت مسئولان بویژه مسئولان استانی بسیاری از مشکلات تولید از مرحله مدیریت تا مصرف را برطرف کرده و این ایستگاه را به جایگاه واقعی خود خواهد رساند.

این مقام مسئول تاکید کرد: به مسئولان گوشزد کرده‌ایم و از طریق این خبرگزاری نیز در گذشته عنوان کرده‌ایم که ایستگاه تحقیقات انار ساوه از ظرفیت لازم برای ارتقا به پژوهشگاه ملی تحقیقات انار برخوردار است تا زمینه تولید انار با کیفیت و تقویت صادرات را به همراه داشته باشد. امیدواریم بزودی این خواسته محقق شود.

مرادی در ادامه کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد را از دیگر مشکلات ایستگاه تحقیقات انار ساوه دانست و اظهار کرد: با آغاز بکار این ایستگاه ۲۵ نیروی انسانی بکار گرفته شده است، اما طی این سال‌ها که شاهد بازنشسته شدن نیروی انسانی شاغل در این مرکز بوده‌ایم هیچ نیروی جدید به مجموعه اضافه نشده و هم‌اکنون فعالیت‌های این ایستگاه با ۱۲ نفر نیرو ادامه دارد که کافی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تخصص‌هایی که برای فعالیت در این مرکز مورد نیاز است، گفت: بکارگیری نیروی متخصص در حوزه گیاه پزشکی برای بررسی دقیق آفات انار، صنایع غذایی و تبدیلی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی انار و ارائه راهکار برای تقویت حوزه فرآوری انار به جهت توسعه اقتصادی و درآمدزایی بیشتر برای باغداران ضروری است.

به گفته وی، با توجه به اینکه هم‌اکنون باغداران با پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی مواجه هستند بکارگیری نیروی متخصص در حوزه آبیاری در راستای ارائه مشاوره به تولیدکنندگان در خصوص مدیریت منابع آبی و مقابله با خشکسالی ضروری است.

مرادی با تاکید بر تقویت صادرات انار به منظور ایجاد ارزش افزوده اظهار کرد: در این راستا نیز بکارگیری نیروی انسانی با تخصص در حوزه بازرگانی، بازاریابی و اقتصاد ضروری به نظر می‌رسد.

وی در پایان خواستار فعالیت بیشتر تعاونی باغداران به عنوان یک تشکل صنفی به منظور بررسی مطالبات باغداران و تولیدکنندگان شد و افزود: این تشکل‌های صنفی نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات و تامین مطالبات باغداران خواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.