×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گستره آب و هوایی مناسب کشت سرخدار در نوار شمالی کشور از افرا تخته گرگان تا مناطق پر باران آستارا در غرب دریای خزر شرایط رشدی خوبی را برای درخت سرخدار ایجاد کرده و این گیاه را بومی این مناطق نموده است.

ارزش فوق العاده دارویی ترکیبات استخراجی این گیاه از جمله تاکسول (Pacli Taxel G,F,E,D از شرکت Phyton Biotech و Al Taxel از شرکت Cytomed) از یک سو و نیاز روز افزون بیماران سرطانی به این ماده دارویی، فرصت فوق العاده مناسبی را ایجاد کرده است تا با مطالعات دقیق جهت احداث نهالستانهای سرخدار و استخراج ماده موثره بتوان بخش وسیعی از بازار پردرآمد و سود آور گیاهان دارویی و ارزش افزوده ترکیبات ثانویه از جمله تاکسول و ترکیبات وابسته به آن را به ایران اختصاص داد.

امروزه پنج کشور فرانسه، آمریکا، چین، هند و بلژیک از بزرگترین صادرکننده های تاکسول و ترکیبات وابسته به آن در سطح بین الملل بوده و به ازای هر میلیگرم تاکسول با برند تجاری ۶۰ دلار ارز آوری برای کشور تولید کننده دارند.

با توجه به نکات اشاره شده در بالا و نیاز کشور در بخش اشتغال زایی، ایران می­تواند با احداث نهالستانهای سرخدار به همراه واردکردن تکنولوژی استخراج تاکسول، علاوه بر رفع بخشی از مشکل بیکاری دانش آموختگان بخش کشاورزی اقدام به تسخیر بخش قابل توجهی از بازار جهانی و سود سرشار آن نماید.

مهدی قنبری

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.