×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکسول؛ داروی گیاهی ضد سرطان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی، سرطان رحم، سینه و تخمدان از جمله سرطان های شایع در بین بانوان در سراسر جهان است که سالانه هزینه های مالی و جانی هنگفتی را به خانواده مبتلایان تحمیل می کند. تاکسول به عنوان یک ترکیب طبیعی بسیار کارآمد با سمیت پایین در کنترل و درمان طیف گسترده ای از سرطان ها شامل سرطان پستان، رحم، تخمدان و سایر انواع آن معرفی شده است که منبع اولیه تولید آن، گیاه سرخدار می باشد.

تاکسول (Taxol) یک نوع آلکالوئید دی ترپن است که از گونه های مختلف جنس Taxus بدست می آید و یکی از مهم ترین داروهای ضد سرطانی است که تاکنون شناسایی شده است و امروزه بعنوان یکی از امید بخش ترین داروهای ضد سرطان در علم پزشکی مطرح می باشد.

در طی دهه ۶۰ انستیتو ملی سرطان (NCI) تحقیقاتی را روی اثرات ضدسرطانی گیاهان شروع کرد و در نهایت ماده Taxol را کشف نمود. تاکسول از عوامل antimitotic (ممانعت کننده تقسیم سلولی) است که سبب افزایش اجتماع میکروتوبول ها و مقاومت آن ها در مقابل دی پلیمریزه شدن می شود. این ماده قادر به جلوگیری از تکثیر مولکولی به وسیله بلوکه کردن تقسیم سلولی در فاز M/G2 در چرخه سلولی است.

سرخدار شامل مجموع های از آلکالوییدها نظیر تاکسین، دی ترپن ها، لیگنان ها، تانن و رزین ها می باشد. اگر چه از سرخدار در دزهای کم جهت درمان روماتیسم، بیماری های کبد و مشکلات ادراری استفاده می شود ولی سمیت زیاد این گیاه، آن را یک گیاه غیر ایمن ساخته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.