×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید داروهای گیاهی با چاپگرهای سه بعدی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، یک دنیای بدون گیاه را تصور کنید، هر چند که این توصیف بدبینانه به واقعیت تبدیل نشده است اما دنیا با یک روند نگران کننده روبه‌روست و آن کاهش سریع داروهای تولیدی از منابع گیاهی است.

در سطح جهان، ده‌ها هزار گونه گیاهی نقشی حیاتی در کاربردهای پزشکی و دارویی دارند اما بسیاری از شرکت های دارویی آمریکا به واردات مواد خام گیاهی وابسته هستند که برای رشد بهینه نیازمند شرایط آب و هوای خاصی هستند.

گروهی متشکل از ۱۰ نفر از محققان دانشگاه روچستر در آمریکا برای پرداختن به تهدیدات موجود در این زمینه، فناوری‌های جدیدی برای ساختن مواد شیمیایی مفید موجود در گیاهان ابداع کردند.

این محققان که نام گروه خود را Team RoSynth گذاشته‌اند، یک سیستم چاپ سه‌بُعدی به منظور بهینه‌سازی تولید داروهای گیاهی ایجاد کردند. این گروه در ماه نوامبر گذشته (آذرماه) تحقیقات خود را در یک رقابت بین‌المللی ارائه کرد و مدال طلا را از آن خود کرد.

زیست‌شناسی سنتتیک از مهندسی برای ساختن اجزای بیولوژیک الهام‌ گرفته از طبیعت استفاده می‌کند. «آنی اس. مییر» استاد دانشکده زیست شناسی این دانشگاه گفت: فناوری این گروه تحقیقاتی ظرفیت بسیار بزرگی را برای تحول کل حوزه زیست شناسی سنتتیک دارد.

این محققان چاپگر زیستی خود را به منظور چاپ کردن هیدروژل‌ها – مواد ژله مانند ساخته شده از آب و پلیمر قادر به نگهداشتن و آزادکردن مولکول های بیولوژیک – طراحی کرد.

روش جدید ابداعی این محققان منجر به ایجاد سنتتیک مواد شیمیایی گیاهی بدون نیاز به وجود گیاه واقعی است. این تیم تحقیقاتی کار اولیه این نوآوری را در آغاز سال ۲۰۲۳ و با الهام از شرایط دوران شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی شروع کرد.

از جمله داروهایی که ممکن است از روش ها و فناوری‌های توسعه یافته توسط این محققان سود ببرند، آسپرین و داروهای سرطان «تاکسول» (taxol) است که از منابع گیاهی تهیه می شوند. این پروژه به نوعی است که سایر دانشمندان می توانند ژن‌های و مسیرهای مهندسی شده را تغییر دهند تا بتوانند هر گونه ماده گیاهی را تولید کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.