×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جای خالی زرشک ارگانیک ایرانی در نمایشگاه های جهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی؛ مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان زرشک خراسان جنوبی گفت: با وجود آنکه زرشک ایران به‌صورت ارگانیک و بدون استفاده از سم و کود تولید می‌شود، هنوز نتوانسته در بازارهای جهانی خودی نشان داده و در سبد اقتصادی کشور وزنه‌ای باشد.

محمدحسین آذری نصرآبادی افزود: سال گذشته ۸۲ تن زرشک و زعفران به ارزش پنج میلیون دلار به کشورهای اروپایی و شرق آسیا صادر شد، اما این مقدار زرشک در مقابل پنبه، زعفران و پسته ایرانی مقدار بسیار اندک و محدودی است که نشان‌دهند عدم فعالیت و ناشناخته ماندن زرشک در بازارهای جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشرشده جهانی، خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک دنیا و رتبه دوم زعفران ایران را برخوردار است، اما این استان با وجود تولیدات انحصاری، هرگز نتوانسته در صحنه جهانی از ارزش افزوده انحصار پتانسیل تولیدی خود استفاده کند و کشاورزان به‌سختی معیشت خود را می‌گذرانند.

نصرآبادی ادامه داد: بی‌توجهی مسئولان و حمایت نکردن از تولیدکنندگان زرشک باعث شده تا ایران صادرکننده این محصول نباشد و با وجود آنکه زرشک یک محصول استراتژیک استانی است و در شرایط سخت و با وجود خشکسالی به‌عنوان یک گیاه مقاوم به کم‌آبی شناخته می‌شود، مورد حمایت قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: عرضه زرشک در استان‌های مختلف نیز به‌صورت سنتی و خام‌فروشی صورت می‌گیرد و صادرات فله‌ای آن نیز باعث شده این محصول نتواند در قد و قامت بازارهای بین‌المللی صادر شود.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت زرشک

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان زرشک خراسان جنوبی یادآور شد: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم زرشک دانه‌اناری بین ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و زرشک پفکی بین ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

نصرآبادی تأکید کرد: افزایش ۲۰ درصدی قیمت زرشک در بازار داخلی نسبت به سال گذشته پس از ده‌ها سال ثابت ماندن قیمت این محصول صورت گرفته و انگیزه کم‌رنگی در میان کشاورزان ایجاد کرده است.

بی‌خبری اروپایی‌ها از زرشک ارگانیک ایران

وی اظهار داشت: زرشکی که اکنون در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود، بدون استفاده از کود و سم کشاورزی است و به‌صورت طبیعی و ارگانیک تولید می‌شود، اما هنوز این محصول در دایره محصولات ارگانیک وارد نشده است.

نصرآبادی با اشاره به نمایشگاه نورنبرگ آلمان گفت: از آنجا که تشکل‌های موجود در حوزه تولید زرشک تنها در حوزه داخلی فعالیت می‌کنند و از سرمایه لازم برخوردار نیستند، نتوانستند در نمایشگاه بین‌المللی غذای ارگانیک در آلمان حاضر شوند و ظرفیتی که برای معرفی زرشک ارگانیک وجود داشت، به مثابه سایر سال‌ها از بین رفت.

وی با اشاره به حضور تشکل‌های تولیدکننده زعفران در نمایشگاه آلمان افزود: زعفران به مدد قیمت میلیونی آن و همچنین شناخته شدن آن به‌عنوان گران‌ترین ادویه دنیا توانسته است از تشکل‌های توانمندی برخوردار باشند که با اتکا به سرمایه داخلی خود، در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شوند، اما زرشکی که حداکثر قیمت آن در داخل کشور ۳۰ هزار تومان است، چگونه می‌تواند با چنین تشکل‌های قدرتمندی رقابت کند و هم‌پای آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شود.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها به‌دنبال محصولات تولیدی ارگانیک هستند و یقیناً شناسایی محصولات تولیدی ایران در بازارهای جهانی به‌ویژه محصولات ارگانیک می‌تواند در غنی کردن سبد صادراتی کشور موفق باشد.

جای خالی صنایع تبدیلی زرشک

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان زرشک خراسان جنوبی درباره سرنوشت راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد کنستانتره زرشک، انار و انگور در خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: هرچند بزرگ‌ترین کنستانتره زرشک در قائنات با واردات تجهیزات سوئیسی وارد ایران شد، اما هنوز محصولات ثانویه آن در بازارهای داخلی جای خود را باز نکرده است، چه برسد به آنکه بخواهیم درباره صادرات این محصولات به بازارهای بین‌المللی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: بستنی یخی با طعم زرشک و آب زرشک جزو محصولات ثانویه از زرشک هستند که با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشتی تولید می‌شوند، اما صنایع تبدیلی در حوزه زرشک می‌تواند به‌ویژه در صنایع غذایی و همچنین صنایع شیرینی و شکلات مورد استفاده قرار گیرد، اما هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

نصرآبادی یادآور شد: خام‌فروشی و صادرات فله‌ای زرشک به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه نمی‌تواند نقطه اوج صادرات زرشک ایران باشد.

زرشک نیازمند حمایت ملی است

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان زرشک خراسان جنوبی تأکید کرد: کشاورزان خراسان جنوبی که در شرایط بی‌آبی مطلق سال‌ها است کشاورزی می‌کنند، زرشک را که درختچه‌ای تیغ‌دار به طول یک تا پنج متر است و چوب آن با رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد و برگ‌های بیضی‌شکل آن با دندان‌های اره‌ای، سال‌ها است می‌شناسند، نیازمند حمایت ملی هستند تا بتوانند محصول خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

وی اظهار داشت: برای حمایت از کشاورزان، نمی‌توان تنها با شعار جلو رفت و سرانجام باید حرف‌ها از روی کاغذ و روی میز به میدان عمل بیایند و از صنایع تبدیلی ایجاد کرد و در میزهای مذاکره وزارت جهاد کشاورزی با تیم‌های مذاکره‌کننده که از کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شود، زرشک نیز یک پای مزیت‌های نسبی و سبد صادراتی ایران قرار گیرد.

نصرآبادی در پایان از ۱۳ مرکز فرآوری زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ مرکز فرآوری در این استان فعالیت می‌کند و خراسان جنوبی در حال حاضر با ۱۰ هزار و ۶۲۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک، مقام نخست تولید این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده است./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.