×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دامنه های سرسبز الوند، خاستگاه گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، همدان شهر بوعلی سینا اسطوره طب سنتی ایران زمین، توان بالقوه ای در کشت و تولید گیاهان دارویی داشته و اکنون در سه هزار و۳۳۳هکتار از عرصه منابع طبیعی آن، انواع این گیاهان کشت می شود. 

پیشینه کشت و تولید گیاهان دارویی در ایران به ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و بیش از ۱۵۰ گونه گیاهی مختلف نظیر آنقوزه، سنای مکی و زیره، در طب سنتی و گیاهی کاربرد داشته که برخورداری از چنین پیشینه ای در شناسایی و کاربرد گیاهان دارویی از ظرفیت های کشور محسوب می شود. 

کارشناسان بر این عقیده اند که هر روز استقبال از تولید و استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی در جهان، و نیز ایران، رو به افزایش بوده و افزایش روز افزون فعالیت عطاری ها گواه این ادعا است. 

تهیه عرقیات گل های معطر و گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مرسوم بوده، و با توجه به رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن در این استان، استقبال عمومی در استفاده از گیاهان دارویی چشمگیر است. 

در همدان سابقه تاریخی استفاده از طب سنتی و وجود طبیب هایی از جمله حکیم ابوعلی سینا در گذشته و اکنون، سید احمد علی خسروی همدانی، نشان از توجه و بها دادن مردم این منطقه را به گیاهان دارویی نشان می دهد.

در همدان از زمان اقامت بوعلی سینا در این دیار، در راسته بازار حکیم خان، پزشکان سنتی همدان فعالیت می کردند که برخی از اینها همچون سید خسرو همدانی، از شهرت بالایی برخوردار بوده و فرزندان او نیز اکنون در امر تولید گیاهان دارویی فعال هستند.

باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا در همدان نیز از جمله ظرفیت های موجود در زمینه تولید گیاهان دارویی است که بیش ۱۷۰ گونه مختلف از این گیاهان در آن کشت می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز این این استان را قطب تولید سه گونه گیاه دارویی گشنیز ،رازیانه و سیاه دانه معرفی کرد و گفت: این استان با تولید سالانه پنج هزار و ۷۶۳ تن گیاه دارویی ، رتبه چهارم کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

ˈحجت ا… شهبازیˈ افزود: سطح زیر کشت گشنیز، رازیانه و سیاه دانه که به صورت اقتصادی کشت می شود هر یک به ترتیب هزار و ۸۵۵ هکتار گشنیز، ۵۷۰ هکتار رازیانه و پنج هکتار سیاه دانه است.

وی اظهارکرد:گشنیز، رازیانه، خاکشیر، زیره، انواع صمغ ها، شیرین بیان، کتیرا، حنا، زعفران، توتون و پنبه از مهمترین گیاهان دارویی صادراتی این استان هستند و بابونه، خار مریم، بادرنجوبه، سنبل الطیب نیز در بازار داخلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

شهبازی ادامه داد: نهاوند تولیدکننده عمده گشنیز و رزن نیز تولیدکننده اصلی رازیانه در استان همدان است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه همدان در تولید گیاهان دارویی و صادرات ۸۰ درصد تولید استان همدان، گفت: از این فرصت می توان برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه بهره برداری بهینه کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ارتفاعات الوند، کوه های بوقاطی، گرین، آلمابلاغ، خان گرمز، لشگردر، کوه سرده و کوه گرمه از عمده مناطق رویش گیاهان دارویی دراستان همدان است.

وی، زعفران و گل محمدی را از دیگر گیاهانی که مصرف دارویی نیز دارند، عنوان کرد و گفت:‌ در استان همدان ۳۸ هکتار زعفران کشت می شود و محصولی که پارسال از این سطح برداشت شد ۱۲۶ کیلوگرم با عملکرد سه کیلو و۶۰۰گرم در هکتار و تعداد مزارع زعفران این استان ۱۵۴ مزرعه است. 

وی همچنین سطح زیرکشت گل محمدی در استان همدان را ۵۸ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح ۵۳ تن گل تر و سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گلبرگ خشک برداشت و ۱۰۶ هزار لیتر گلاب استحصال می شود. 

ظرفیت های غنی ژنتیکی گیاهان دارویی و تنوع و گستردگی قابل توجه این محصول در استان ، همدان را مستعد ایجاد کارخانه داروسازی (گیاهان دارویی) و صادرات آن به کشورهای مختلف کرده است. 

می توان با احداث کارخانه طب سنتی در همدان، این استان را به عنوان مهد بوعلی سینا و گیاهان دارویی مطرح و زمینه ارزش افزوده صادرات این محصولات تولیدی را فراهم کرد. 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.