×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکثیر و تولید گیاه دارویی کبر (کور، لگجی)

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به همت یک شرکت‌ دانش بنیان کشاورزی، بوته‌های کبر یا لجگی با نام علمی کاپاریس که باوجود مزایای بسیار، به عنوان گیاهی خودرو و گاه علف هرز کم اهمیت تلقی می‌شد، تبدیل به ماده اولیه با ارزشی برای تولید محصولات دارویی، بهداشتی و غذایی شده است.

تمام قسمت‌های این گیاه از ریشته گرفته تا شهد گل‌های آن قابل استفاده در صنایع مختلفی است که برخی از محصولات آن‌ها مانند عسل و ترشی دارای قابلیت صادراتی و بسیار گرانقیمت است.

به گفته زهرا رادمنش، پزوهشگر فیزیولوژی گیاهان زراعی و ار مدیران طرح تولید انبوه کاپاریس، با دستیابی پزوهشگران جوان ایرانی به روش تکثیر گیاه کاپاریس، ایران تبدیل به پنجمین کشور توانمند جهان در این زمینه شده است.

این گیاه علاوه بر خواص با ارزش دارویی، بهداشتی و غذایی در عرصه‌های مختلف زیست محیطی نیز مفید است و در پایداری و تنوع زیستی، حفاظت خاک، بیابانزدایی و افزایش پوشش گیاهی موثر است.

استفاده از بخش‌هایی از این گیاه به عنوان ماده اولیه ترشی از دیرباز در مناطقی از ایران مانند فارس مرسوم بوده، اما در برخی کشور‌ها از جمله ایتالیا به وفور در تهیه غذا و خوراکی‌های سنتی استفاده می‌شود.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.