×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت دیم گیاهان دارویی با ارائه تسهیلات ۴ درصدی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از سایت بازار، دکتر زینلی افزود: از سوی دیگر قرار شده است اتحادیه تولید کنندگان گیاهان دارویی با همکاری ستاد جهش تولید در دیمزاها نیز وارد کشت قراردادی شوند تا به این ترتیب کشاورزان در خصوص خرید محصولاتی که در اراضی دیم و در این طرح کشت می کنند دچار مشکل نشوند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گیاهانی که مشمول این پروژه می شوند و تسهیلاتی که به کشاورزان اعطا می شود نیز گفت: همانطور که می دانید به طور کلی ۷ تا ۸ گیاه مورد تاکید ما است که آنها را انتخاب کرده ایم از جمله «گل محمدی، شیرین بیان، موسیر، زیره سبز و سیاه، باریجه ، سیاه دانه و بذرک» که حمایت های جدی در زمینه بیمه، کود و ماشین الات کشاورزی به کشاورزانی که این گیاهان را در اراضی دیم کشت کنند داده می شود. به عبارت دیگر در این زمینه کشاورزانی که در راستای ایجاد ارزش افزوده برای فراورده های گیاهی نیازمند دستگاه های کاشت، برداشت، خشک کن، عرق گیر و اسانس گیر هستند، در قالب اعطای تسهیلات ۴ درصد، از آنها حمایت شود.

کشت گیاهان دارویی در دیمزارها؛ راهکاری برای استفاده از آب سبز

وی با بیان اینکه سال قبل تسهیلاتی به کشاورزان این حوزه داده نشد، گفت: با این وجود در سال ۱۴۰۰ در این حوزه ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان بخش گیاهان دارویی پرداخت شد.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که توسعه کشت گیاهان دارویی در دیمزارها با چه هدفی انجام می شود، گفت: در واقع برای اینکه از «آب سبز» به بهترین نحو در کشور استفاده کنیم، بهترین راهکار کشت گیاهان دارویی در شرایط دیم است. همچنین عملا نشان داده شده که گیاهان دارویی که در شرایط دیم کشت می شوند عملکرد بهتر و با ترکیبات موثره بیشتری همراه است و هم اینکه نسبت به سایر محصولات ریسک و خطر کمتری دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همانطور که می دانید اراضی دیم کشور کمتر مواد سمی، آفت کش، سموم و غیره دارد. از آنجایی که گیاهان دارویی نیازمند این است که عاری از آفات و بیماری ها و عناصر سنگین باشد، بنابراین به نظر می رسد کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم بتواند هم ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند و هم اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی که رخ داده کمتر دچار ریسک و مشکلات شود.

زینلی خاطر نشان کرد: جالب است بدانید در حال حاضر می توانیم در شرایط بارندگی کمتر از ۲۰۰ میلیمتر هم کشت گیاهان دارویی را انجام دهیم و این نشان می دهد هنوز راهی وجود دارد از اراضی دیم استفاده کنیم و از این طریق جلوی فرسایش و ریزگردها را بگیریم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کل سطح زیر کشت گیاهان دارویی در دیمزارها نیز اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم و با اجرایی شدن کشت ۵۰ هزار هکتار به حدود ۸۰ هزار هکتار می رسد.

در حوزه گیاهان دارویی یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده احداث دو پالایشگاه است که در راستای تولید فراورده های گیاهی در راستای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا است. زینلی در خصوص وضعیت فعلی این پالایشگاه ها نیز گفت: همانطور که می دانید در واقع با فرآوری گیاهان دارویی سعی داریم ارزش این گیاهان را دو چندان کنیم و در حال حاضر دو پالایشگاه در کشور در حال بهره برداری و افتتاح است.

گردش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری گیاهان دارویی در سال

وی افزود: همچنین با مشورت هایی که با سرمایه گذاران کرده ایم چند سرمایه گذار جذب شده که قرار است ۳ پالایشگاه دیگر در کشور احداث شود. ضمن اینکه این پالایشگاه ها از فناوری های نوین روز استفاده می کنند و امیدواریم با توسعه این پالایشگاه ها دیگر محصولات کشور نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند و فرآورده هایی تولید و با ارزش افزوده بالا در بازارهای داخل و خارج عرضه کنند.

گردش مالی بخش گیاهان دارویی کشور سالانه یک و نیم میلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار آن خارج از کشور می رود و مابقی در داخل در صنایع دارویی، غذایی و خوراکی مصرف می شود

زینلی همچنین در خصوص گردش مالی بخش گیاهان دارویی نیز اظهار داشت: به طور متوسط گردش مالی گیاهان دارویی در کشور یک و نیم میلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار خارج از کشور می رود و یک میلیارد هم در داخل کشور در صنایع دارویی غذایی خوراکی استفاده می شود.

وی همچنین افزود: شایان ذکر است که در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور است که اگر این سطح را ۱۰ برابر کنیم، در کنار آن صنایع را توسعه دهیم و استاندارد سازی انجام دهیم می توانیم برای کشور سالانه تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد زایی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.