×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بادرشبو از سطح ۳۰۰ هکتار مزارع استان آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، حکمت جعفری اظهار کرد: برآورد می‌شود از این مزارع بیش از هفت هزار تُن پیکره رویشی تولید و به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع با علف‌های هرز و مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و دقت در روش‌های کشت و برداشت این محصول افزود: همزمان با فرا رسیدن مرداد استحصال گیاه بادرشبو در آذربایجان غربی آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه می‌یابد.

جعفری ادامه داد: تعداد پنج واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرق گیری از محصول بادرشبو کشت شده در سطح استان فعالیت دارند و عرق استحصالی جهت مصرف در تهیه شربت و نقل در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق استحصال می‌شود، گفت: بخشی از محصول تولیدی برای تهیه عرقیات و برای مصارف صنعتی توسط کارخانه‌های استحصال عرقیات به مصرف رسیده و بخشی دیگر نیز به صورت سنتی و در کارگاه‌های کوچک عرق گیری یا در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: ارومیه، خوی، سلماس و میاندوآب جزو شهرستان‌های هستند که کشت عمده این محصول در آنها انجام می‌شود.

جعفری اضافه کرد: کار خشک کردن سرشاخه‌های گلدار این محصول برای ایجاد تنوع و افزایش زمان عرضه محصول برای تهیه دمنوش در دستور کار مدیریت باغبانی و مجری طرح گیاهان دارویی استان قرار گرفته‌است بطوریکه با خشک کردن سرشاخه در سایه می‌توان در طول سال از این محصول ارزشمند استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بادرشبو گیاهی آرام‌بخش و اشتها آور است که در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده‌ی موثره برخوردار است. بدین منظور برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گل‌ها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.