×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت آنغوزه، باریجه و بادام کوهی از مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، شماری از مردمان سخت کوشی که نزدیک جنگل و مراتع استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند این روزها در حال برداشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه » و محصولاتی مانند «بادام تلخ » هستند.

محصولاتی که بخشی از آن به کشورهای خارجی صادر می شود و این مساله به معنای درآمد قابل توجهی برای بهره برداران است.

البته این همه داستان بهره مندی کهگیلویه و بویراحمدی ها از جنگل ها و مراتع نیست و این مردمان سختکوش در شهریورماه هم محصولاتی مانند«زالزالک»،«بنه » و«کلخنگ» را جمع آوری کرده و در نیمه دوم هر سال با برداشت میوه «بلوط» به نوعی زندگی خود را با میراث طبیعی این بخش از زاگرس عجین کرده اند.

دولت هم تلاش می کند با اقدام هایی مانند خرید بذر برای توسعه جنگل های دست کاشت، واگذاری طرح ها به مردم بومی ، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرح های بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی به بهره برداری بهینه از جنگل ها و مراتع استان کمک کند.

کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل با بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را درخت بلوط پوشش می دهد، همچنین در این خطه ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل ثبت شده که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

به ثمر نشستن حاصل تلاش بهره برداران بادام کار

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برداشت بادام تلخ ‘اسکوپاریا’ در ۵۰ هزار هکتار از جنگل های دست کاشت استان آغاز شده است.

احمد بهمنی نژاد اضافه کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که حداقل ۶۰۰ تن بادام خشک از بادامستان های کهگیلویه و بویراحمد که بیشتر در شهرستان کهگیلویه قرار دارد برداشت می شود.

وی بیان کرد: طرح واگذاری زمین های ملی در دهه ۷۰ در شهرستان کهگیلویه آغاز شد و در این طرح بهره برداران ضمن کاشت نهال خود مراقبت آنان را به عهده گرفتند و از درآمد آن استفاده می کنند.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت۱۰ تن از بادام های تولید شده از سوی بهره برداران مذکور را خریداری می کند تا در طرح توسعه جنگل های استان مورد اسفاده قرار می گیرد.

محمدی عنوان کرد: بخشی از بادام های تلخ تولید شده به صورت بادام شور فرآوری و راهی بازارهای مصرف می شود و بخش دیگری نیز برای تهیه روغن بادام و بکارگیری در صنایع آرایشی و بهداشتی به کشورهای عربی صادر می شود.

وی مهم ترین مناطق کشت بادام در شهرستان کهگیلویه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد،لگین راک، بی بی زلیخایی و زیرگچ روش آباد ذکر کرد.

محمدی حفظ پایداری خاک ، سلامت محیط زیست ، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره های آب را از مهمترین مزایای ایجاد چنین طرح هایی برای حفاظت از منابع طبیعی برشمرد.

برداشت گیاهان دارویی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه » آغاز شده گفت: میزان درآمد بهره برداران این محصولات در استان طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

گودرز باقری فرد اظهار کرد: ۹۵درصد از عرصه های زیرکشت گیاهان دارویی در استان به گیاه «آنغوزه» اختصاص دارد.

گیاه «آنغوزه»به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی نصیب مالکان مراتع یا صاحبان عرف در کهگیلویه و بویراحمد که از اهالی جوامع عشایر بشمار می روند شده و بخشی نیز به کارگران پرداخت می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون برداشت شیرآبه گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان در حال انجام است که انتظار می رود ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» و «باریجه » در عرصه های مذکور برداشت شد.

باقری فرد با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود افزود: شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

وی ابراز کرد: تاکنون حدود ۶۰هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» رفته است.

باقری فرد تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از «تنگ سرخ بویراحمد» ، «کوه خامین باشت» ، «کاکان» ، «کوه سیاه » و «کوه سفید لنده» ، «دمه سادات» و «شبلیز دنا» کشت شده است.

وی عنوان کرد:یکی از برنامه ها و اهداف سازمان جنگل ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه ، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

او گفت: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

ظرفیت های ثروت آفرینی از جنگل ها و مراتع

با وجود این اما به علت اینکه در زمان حاضر همه دسترنج بهره برداران گیاهان دارویی و بخشی از محصول بادام تلخ در کهگیلویه و بویراحمد از سوی دلالان خریداری و به کشورهای خارجی صادر می شود می توان با ایجاد کارخانه های فراوری گیاهان دارویی و بادام ضمن ایجاد خلق فرصت های شغلی درآمدهای مذکور را هم به چند برابر افزایش داد.

همچنین با توجه به اینکه میزان بهره برداری نسبت به ظرفیت های طبیعی اندک است دولت می تواند با افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و توسعه جنگل های دست کاشت کسب روزی از جنگل ها و مراتع را بیشتر کند.

به عنوان مثال آن طور که مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گویند: هدفگذاری امسال کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه » سال جاری پنج هزار هکتار است در صورتی که ظرفیت چندبرابر این میزان وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است البته ظرفیت های بیشتری برای بهره برداری از این ثروت های طبیعی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.