×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بی رحمانه زرشک کوهی در خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: زرشک کوهی یکی از گیاهان دارویی در این استان است که در فصل پاییز می توان به وفور آن را یافت.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی نیز بر میزان تولید زرشک کوهی و کیفیت آن طی چند سال اخیر تاثیر گذاشته است، گفت: میزان تولید زرشک کوهی در سال گذشته به علت وقوع خشکسالی بسیار کم بود و میزان تولید آن طی امسال نسبت به سال گذشته کمی بیشتر بوده است.

سرهنگ حیاتی با بیان اینکه اما امسال متاسفانه با برداشت زودهنگام زرشک کوهی مواجه بودیم، افزود: در همین راستا پرونده ای تشکیل و تعدادی نیز قضایی شد.وی در پاسخ به این سوال که امسال کمتر شاهد فروش زرشک کوهی توسط میوه فروشی ها و دست فروشان در این استان بوده ایم؟ بیان کرد: مقدار زیادی از آن ها دپو شده است و به تدریج وارد بازار می شود.

این مقام مسئول از مردم درخواست کرد تا در صورت مشاهده انبار زرشک کوهی، به این اداره کل گزارش دهند.وی تاکید کرد: بهره برداری زرشک همچون سایر گیاهان دارویی تابع قوانین است و طبق طرح های بهره برداری تهیه شده باید برداشت شود.

سرهنگ حیاتی خاطرنشان کرد: اما تعدادی از سودجویان هیچ گونه رحمی ندارند و به شکلی برداشت را انجام می دهند که اجازه بذرپاشی طبیعی به گیاه را نمی دهند و حتی مقداری را برای مصرف حیات وحش نمی گذارند.به گفته وی بیشترین درختچه های زرشک این استان در منطقه سالوک در شهرستان اسفراین است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: زمان برداشت زرشک کوهی از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان این ماه ادامه دارد اما طی امسال برداشت این گیاه هنوز به مهر ماه نرسیده به پایان رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.