×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت باریجه، آنغوزه و وشا در ۷۰۰ هکتار از مراتع استان خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مهرداد فلاحی اظهار داشت: احیای رویشگاه گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، کاشت بذر گیاهانی مانند باریجه، آنغوزه، وشا(وشق) و بادام کوهی با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی انجام شده است.

وی تصریح کرد: امسال توسعه کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان ابلاغ و ایجاد تعهد شد و در این طرح که با مشارکت مرتعداران انجام شد تاکید بر کشت گیاه باریجه است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: این طرح تا پایان امسال ادامه دارد و بیشترین سطح گیاهان دارویی در این خطه خصوصا گیاه باریجه در شهرستان های گرمه با ۴۵۰ هکتار است.

فلاحی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات استانی ۲۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال جهت برنامه های اجرایی در حوزه مرتع استان ابلاغ شده است و اجرای بذرکاری و تهیه بذر با این اعتبار انجام می شود.

وی گفت: سال گذشته طرح احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در سطح سه هزار هکتار از اراضی طبیعی استان انجام شد و همچنین پروژه بیولوژیک بذرپاشی با گونه های مرتعی خوش خوراک با کمک مرتع‌داران در سطح هزار و ۶۷۷ هکتار انجام شد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی ۶ هزار و ۴۰۸ هکتار است و در این مساحت علاوه بر زعفران و گل محمدی، باریجه، زیره سبز، نعنا فلفی، آلو ورا، گل گاو زبان، سیاهدانه، بادرنجه بویه و به لیمو کشت می شود و میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تن است.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است ضمن اینکه ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تاکنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

۳۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.