×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا داروهای سنتی بر سویه اُمیکرون موثر است؟

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اثربخشی داروهای طب سنتی بر درمان کرونا، در عین حال در خصوص تاثیر این داروها بر سویه‌ امیکرون، گفت: داروهای گیاهی می‌توانند در سویه‌های جدید کرونا موثر باشند، اما برای پاسخ دقیق به این سوال لازم است کارآزمایی‌های بالینی دقیق‌تری با مشخص شدن نوع سویه انجام شود تا اثربخشی بر سویه‌های مختلف مشخص شود.
دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین اخبار از کارآزمایی بالینی و تولید داروهای سنتی کمک کننده درمان کرونا، گفت: ۱۱۰ طرح پژوهشی درباره مداخلات طب سنتی و داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در دوره کرونا ثبت شد که از این تعداد ۸۳ طرح پایان یافته و ۳۲ مورد درخواست مجوز از سازمان غذا دارو داشتند. ۱۷ مورد از فرآورده‌های طبیعی از این سازمان مجوز گرفتند و ۱۰ مورد از آنها وارد بازار دارویی کشور شدند.
داروهای سنتی بر سویه اُمیکرون موثر است؟
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این داروها در سویه‌های جدید کرونا از جمله BA۴ و BA۵ تاثیرگذار است یا خیر؟، بیان کرد: باتوجه به مکانیسم احتمالی داروها از جمله تنظیم سیستم ایمنی در مراحل مختلف بیماری، کاهش تکثیر ویروس یا جلوگیری از اتصال ویروس به گیرنده‌های سلولی، داروهای گیاهی می‌توانند در سویه‌های جدید کرونا موثر باشند اما برای پاسخ دقیق به این سوال لازم است کارآزمایی‌های بالینی دقیق‌تری با مشخص شدن نوع سویه انجام شود تا اثربخشی بر سویه‌های مختلف مشخص شود.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره میزان تاثیر استفاده از داروهای طب سنتی در روند بهبود بیماری کووید۱۹، اظهار کرد: طبق نتایجی که در کارآزمایی‌های بالینی گزارش شده  است بعضی از داروهای مجوز گرفته به کاهش شدت و مدت علائم و عوارض بیماری مانند تب، تنگی نفس، سرفه، خستگی  و بی‌اشتهایی کمک می‌کنند و برخی دیگر به کاهش طول بیماری و مدت بستری کمک می‌کنند.
روند تربیت متخصصان طب سنتی در ایران
او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ دانشکده و ۱۳ گروه طب سنتی در کشور داریم، گفت: ۲۹۷ دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی، ۴۴۷ فارغ التحصیل این رشته، ۳۴ دانشجوی دکترای تخصصی داروسازی سنتی و ۷۵ فارغ التحصیل این رشته در کشور داریم. درحوزه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی تغییری در افزایش ظرفیت رشته طب سنتی ایرانی نداشته‌ایم. در حال حاضر در ۲۶ سلامتکده دانشگاهی به عنوان مراکز آموزشی درمانی ارائه خدمت صورت می‌گیرد. پیش‌نویسی برای تسهیل شرایط تاسیس سلامتکده تدوین شده که هنوز مورد قبول واقع نشده است اما، در دانشکده‌ها و مراکز دولتی حمایت‌هایی اتفاق افتاده است.
او همچنین درباره فعالان تجربی و بدون مدرک حوزه طب سنتی، گفت: دستورالعمل اجرایی ماده ۴ آیین‌نامه نحوه فعالیت فعالان طب‌سنتی برای ساماندهی فعالان تجربی و بدون مدرک طب سنتی در مردادماه ۱۴۰۱ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
به گفته وی، برنامه ادغام خدمات طب ایرانی در مراکز سطح ۲ و ۳ شبکه بهداشت و همچنین مراکز ناباروری سطح ۲ وجود دارد که در دست اقدام است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.