×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رویکردهای دانش بنیانی لازمه توسعه کشت سماق در گناباد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، معاون فرماندار گناباد، لازمه توسعه کشت سماق در این شهرستان را نیازمند رویکردهای علمی و دانش بنیانی در این حوزه ذکر کرد. سیدحسن شریفی مقدم در همایش روز مزرعه در روستای “خانیک” از توابع بخش کاخک گناباد، افزود: با وجود ظرفیتهای بالای این شهرستان در تولید سماق در سطح استان خراسان رضوی و کشور، به دلیل نبود و یا محدودیت پاجوش سماق، امکان توسعه کشت آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید از روش های علمی و دانش بنیان و روشهایی نظیر کشت بافت برای توسعه کمی و کیفی محصول سماق بهره گرفت و محققان مرکز رشد فناوری گناباد باید به این مساله توجه خاصی داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گناباد با اشاره به بهره برداری از واحد فرآوری سماق این شهرستان در آینده نزدیک، گفت: این مساله ارزش افزوده تولید محصول سماق را افزایش می دهد.
شریفی مقدم گفت: سماق تنها گیاه دارویی است که بعد از کشت بوته، آفتی ندارد و بدون آبیاری تکثیر می شود و علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک در زمین های شیب دار، نقش مهمی در درآمدزایی برای کشاورزان و روستاییان دارد.
معاون آموزش ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: گناباد از مناطق بسیار مستعد تولید سماق است و این محصول کشاورزی در سطح کشور و حتی سایر کشورها بیشتر با نام این شهرستان شناخته می شود.
فرید بدیع گفت: باید علاوه بر توجه بیشتر به سرمایه گذاری برای ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری، با ایجاد شرکتهای تعاونی و بهره گیری از روشهای علمی برای توسعه کشت این محصول اقدام کرد.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بهره گیری از روشهای مدیریت ترویج و ظرفیتهای متخصصان و افراد صاحبنظر برای توسعه کیفی محصولات کشاورزی و از جمله محصول سماق تلاش می کند.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم با اشاره به آغاز برداشت سماق از سطح هزار و ۳۵۰ هکتار از کشتزارهای گناباد از ۲ ماه پیش، پیش بینی کرد با توجه به بارندگی های خوب سال جاری سه هزار و ۵۰۰ تن خوشه و ۱۶۰ تن پودر سماق در این شهرستان برداشت شود.
رمضانعلی قاسمی گفت: گناباد از ظرفیتهای شاخصی در تولید محصول سماق برخوردار و بیشترین سطح زیر کشت سماق را در کشور دارد و روستای خانیک در بخش کاخک، بیشترین سطح زیر کشت سماق را در گناباد دارد.
۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.