×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز خرید توافقی عناب در استان خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سرپرست مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی ۴۱۳۴ هکتار است و تولید این محصول طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: ۹۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان فعالیت دارند که بیشترین سطح زیر کشت این محصول با بیش از ۱۵۰۰ هکتار در شهرستان خوسف است.

وی با بیان اینکه برداشت عناب از اواسط مردادماه آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، تصریح کرد: اولین مرکز خرید توافقی عناب در خراسان جنوبی در شهرستان خوسف با همکاری یک شرکت تعاونی راه اندازی شد تا عناب را به صورت توافقی از عناب کاران خریداری کند.

رضوی یادآور شد: محصول عناب (نگین سرخ خراسان‌ جنوبی) و سرشار از خاصیت قرار است به صورت تازه برای استان‌های همجوار و تهران برای عرضه ارسال شود.

میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات مهم استان خراسان جنوبی بوده که با آب و هوای استان سازگار است به طوری که مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند. همچنین در روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان درخت‌های عناب فراوان وجود دارد.

خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است. فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر خراسان جنوبی آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی به علت آب‌ و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.

عناب به صورت تازه و خشک شده، به عنوان میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد و اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.