×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید گیاهان دارویی در طرح ملی باغچه‌های سلامت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایانا در بوشهر، توجه به تغذیه سالم و تولید محصولات کشاورزی پایدار یکی از اهداف مهم برای بهبود برنامه غذایی است.روستاها و زنان روستایی در عرصه تولید و کشت محصولات کشاورزی همواره نقش مهم و اساسی ایفا کرده‌اند و که در این راستا آموزش آنان در تولید با کیفیت یکی از محورهای مهم جهاد کشاورزی است. توانمندسازی زنان عشایر و روستایی در عرصه کشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی از برنامه‌های مهم است که در این راستا طرح باغچه‌های سلامت اجرایی شد.

امنیت غذایی و تغذیه بهتر و ترویج کشاورزی پایدار، ترویج فرهنگ تغذیه سالم در بین زنان روستایی و عشایر، کمک به اشتغال به ویژه مشاغل خانگی، در مناطق روستایی و عشایری و کمک به افزایش درآمد، ترویج تولید در باغچه‌های سلامت خانگی با موضوع محصولات کشاورزی در حوزه زراعی، سبزی، صیفی و گیاهان دارویی و کشت محصولات گلدانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گفته مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرا طرح ایجاد باغچه‌های سلامت در استان آغاز شد.

شهریار مرشدی با بیان اینکه هر سال ۴۰ روستا تحت پوشش طرح ایجاد باغچه‌های سلامت قرار می‌گیرند اظهار داشت: در  هر روستا به طور میانگین سالانه ۲۰ باغچه سلامت ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از شناسایی روستای هدف، کارشناسان جهاد کشاورزی و بهداشت هر روستا با برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد باغچه‌های سلامت در کشت و داشت و برداشت و اصول تغذیه برای زنان روستایی اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه این طرح با مشارکت اداره بهداشت، برای اصلاح الگوی غذایی خانوار روستایی با ایجاد باغچه‌های خانگی به منظور تولید محصول سالم اجرا شده است تصریح کرد: طرح گسترش باغچه‌‌های خانگی با هدف تولید سبزیجات و صیفی‌جات سالم و به دور از سموم شیمیایی از برنامه‌های مشترک وزارت بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی است.

مرشدی افزود: باغچه‌‌های خانگی بر تولید محصولات سلامت محور و تغذیه صحیح با دسترسی آسان به ریز مغذی‌های مورد نیاز در سبد غذایی خانوار مناطق روستایی و عشایری تأکید دارد.

بسیاری از صاحب‌نظران امر توسعه بر این باورند که افراد فقیر تنها به این سبب فقیر باقی می‌مانند که فاقد سرمایه اولیه هر چند کوچک برای تحرک‌بخشی و توسعه فعالیت‌های خود هستند.

این امر در مورد زنان روستایی اهمیت بیشتری دارد چراکه آنها به سبب فقدان اسناد رسمی مالکیت، نداشتن سهم آورده و ضامن معتبر امکان استفاده از منابع مالی رسمی و قانونی را ندارند و به طور معمول در بیشتر کشورهای در حال توسعه برای تأمین سرمایه اولیه به منابع غیر رسمی متکی هستند.

ایجاد باغچه‌های سلامت به‌عنوان یک الگوی تشویقی در محوطه‌های خانه‌های بهداشت که شرایط لازم را دارند در همه روستاهای دارای ظرفیت تولید اجرا می‌شود.

حمایت از اشتغال زنان روستایی با اجرا برنامه‌های آموزشی و ترویجی از طریق صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی استان بوشهر است که تحقق این مهم سبب تقویت روحیه خودباوری و تعاملات اجتماعی زنان، ایجاد انگیزه تولید برای ارتقا معیشت خانواده، بهره‌مندی خانوار روستایی از تغذیه سالم و درآمدزایی برای آنان، می‌شود.

یک زن روستایی که در اجرا طرح باغچه سلامت مشارکت کرده بود اظهار داشت: اجرا این طرح در روستا نه تنها سبب تأمین مایحتاج عمومی محصولات کشاورزی می‌شود زمینه درآمدزایی و رونق اقتصادی روستا را فراهم کرده است.

کبری مهر دوست با بیان اینکه حمایت از پرداخت تسهیلات بانکی می‌تواند تحول قابل توجهی در روستا ایجاد کند افزود: صندوق خرد روستایی در این حوزه نقش مهمی دارد که خدمات آنان درخور تحسین است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز در خصوص اهمیت اجرا این طرح برای زنان روستایی تصریح کرد: اجرا طرح باغچه سلامت ضمن بهره‌مندی از تغذیه سالم، افزایش اعتماد به نفس زنان روستایی و ایجاد روحیه شادابی برای خانوار روستایی به‌دنبال دارد.

محمد رسول صحرا کار اظهار امیدواری کرد: با همکاری دهیاری‌ها بتوان سایت‌های باغچه‌های سلامت خانگی را در دیگر روستاهای شهرستان دشتستان نیز راه‌اندازی کرد.

وی اضافه کرد: در راستای توسعه باغچه‌های سلامت خانگی، کارگاه‌های آموزشی سبزی کاری برگزار شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.