×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ظرفیت های استان فارس در حوزه گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی، گفت: تولید گیاهان متنوع دارویی گنجینه‌ای غنی در اقتصاد پایدار گردشگری است.
محمد فرخ‌زاده  در نشستی پیرامون توسعه کشت و استفاده از گیاهان دارویی، گفت: بسیاری از گیاهان دارویی محصولات بومی استان فارس و با توجه به ارزش غنی، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه به مثابه سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند و پرورش آنها به دلیل نگهداری آسان و مصرف اندک آب و ارزش اقتصادی بال، بسیار مورد اقبال کشاورزان است، لذا حمایت و توسعه کشت آنها اهمیت ویژه دارد.
او اضافه کرد: وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهان و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال موجب شده ایران از تنوع گیاهی قابل‌توجهی برخوردار شود و تعداد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در آن بیش از ۸ هزار گونه باشد که به احتمال زیاد تمام این گونه‌ها در ایران وجود دارد اما تاکنون حدود سه هزار نوع آن در کشور شناسایی شده است
معاون استاندار فارس ادامه داد: از بین ۳۵۰۰ گونه شناخته شده گیاه دارویی در کشور، گل ‌محمدی، نسترن، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، شیرین‌بیان، کاسنی، همیشه‌بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل‌گاوزبان از مهم‌ترین گیاهان دارویی استان فارس است.
فرخ‌زاده با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند، عنوان کرد: کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده است بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.
او افزود: استان فارس در میان استان‌های کشور گرچه با رتبه‌دار بودن در عرصه تولید گل محمدی به عنوان گل سرسبد گیاهان دارویی در تولید این محصول پیشتاز است و سالانه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن در این منطقه تولید می‌کند، اما در زمینه کشت و تولید دیگر گیاهان دارویی بدون احتساب این محصول نیز جایگاه ویژه‌ای را در کشور دارد.
معاون استاندار فارس خاطرنشان کرد: در این بخش از انواع گیاهان دارویی و گل محمدی سالانه ۱۰ هزار تن گلاب و ۱۱ هزار تن سایر عرقیات به دست می‌آید که ۶۰ درصد آن به استان‌های کشور و کشورهای مختلف در آسیا و اروپا صادر می‌شود.
فرخ‌زاده با اشاره به نقش گیاهان دارویی در توسعه گردشگری سلامت گفت: توسعه گردشگری سلامت تنها به توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسنده نمی‌شود، بلکه می‌توان علاوه بر توسعه مراکز درمانی و تجهیز زیرساخت‌های نظام سلامت، از درمان‌های مکمل (نمک درمانی، چشمه های آب گرم و سرد) و ظرفیت گیاهان دارویی هم بهره ببریم. در این زمینه باید رسانه‌ها نیز در راستای تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های استان در زمینه گیاهان دارویی به کمک گردشگری سلامت بیایند و با اطلاع‌رسانی در این حوزه، گامی در جهت جذب بیشتر بیماران خارجی و تقویت اقتصاد استان بردارند.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.