×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهترین اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری در محدوده شهرها

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، عطاالله ابراهیمی صبح سه شنبه در گردهمایی بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارها در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه و دانه‌های روغنی دیم، اظهار کرد: میزان تولیدات آبی و دیم در چهارمحال و بختیاری فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش در چهارمحال و بختیاری ۵۷۰ میلی متر است، عنوان کرد: میانگین تولیدات دیم در استان یک تن در هکتار است در حالی که در برای نمونه تولید گندم به روش آبی چهار تن در هکتار می‌باشد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اراضی دیم و آبی مدیریت پذیر هستند، تصریح کرد: در کشت دیم نسبت به وضعیت ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به ضرورت به برنامه ریزی مناسب برای افزایش تولیدات دیم در چهارمحال و بختیاری، مطرح کرد: توسعه سطوح و تولید در واحد سطح از جمله راه‌های افزایش تولیدات دیم است که در گذشته بیشترین نگاه توسعه سطوح بوده و متأسفانه بخش زیادی از اراضی مرتعی فدای این نگاه گردیده و تغییر کاربری داده شده است.

وی با بیان اینکه افزایش تولید در واحد سطح بهترین راه برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است، گفت: زمان رویش و بارش در چهارمحال و بختیاری انطباق ندارد و این محدودیت در استان وجود دارد.

اعتبارات برای حمایت از کشت دیم کافی نیست

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تغییر نوع بارش‌ها در استان، اعلام کرد: تناوب بین کشت بقولات با غلات در استان وجود دارد که این مهم از گذشته در استان رواج داشته اما متأسفانه در سال‌های قبل به دلیل کاهش قیمت استفاده از این دانش به فراموشی سپرده شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه تناوب کشت بقولات و غلات موجب تثبیت نیتروژن است، اعلام کرد: گیاهان دارویی یک ظرفیت بزرگ برای چهارمحال و بختیاری است که باید به آن توجه شود.

وی اظهار کرد: هزار و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که ۴۰۰ گونه‌ها دارای پتانسیل برای کشت و زمینه اقتصادی را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: از ۱۲ دشت استان ۱۱ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که باید برای این مناطق نیز تغییر الگوی کشت را داشته باشیم.

ابراهیمی ادامه داد: اعتبارات لازم برای موضوع دیم در کشور کم رنگ است در حالی که باید این حمایت‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در منطقه زاگرسی بیشترین اراضی مناسب کشت در محدوده شهرها واقع شده است، عنوان کرد: برای هر شهر معمولاً سه تا پنج برابر محدوده شهر به عنوان حریم شهر در نظر گرفته می‌شود که به راحتی اراضی کشاورزی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.