×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خراسان جنوبی دارای رتبه پنجم سطح کشت گیاهان دارویی ایران

به گزارش  شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از تسنیم، درحالی استان خراسان جنوبی رتبه ۵ کشور از نظر سطح زیرکشت گیاهان دارویی را دارد که به علت نبود صنعت فرآوری این محصولات به صورت فله‌ای و کیسه‌ای از کشور خارج می‌شود.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی به شمار می‌رود که علاوه بر حفاظت و احیاء و بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌شود.

گیاهان دارویی در خراسان جنوبی به دو روش آبی و دیمه کشت می‌شود و برخی از این گیاهان نیز در مراتع به صورت خودرو رشد می‌کند.

کارشناساسان معتقدند؛ با توجه به کیفیت بالای اسانس و ماده موثر گیاهان داوریی، نیاز کم‌آبی و استفاده از نزولات آسمانی، کوتاه بودن و عدم تداخل دوره رشد با سایر محصولات، کم‌توقع بودن و مقاومت گیاهان دارویی نسبت به آب شور و اقلیم نامساعد بسیار کم‌هزینه‌تر نسبت به داروهای شیمیایی است و نقش مهمی در اقتصاد استان می‌تواند ایفا کند.

توسعه کشت گیاهان دارویی در استان باعث ارزآوری و رونق اقتصادی، کاهش وابستگی به خارج از کشور، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و کشاورزان خواهد شد.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌رود که علاوه بر حفاظت و احیاء بهره‌برداری صحیح از گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی سبب بهبود سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مردم، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق تولید اقتصادی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها می‌شود و احراز جایگاه شایسته و دستیابی به سهم مناسبی از بازار جهانی گیاهان دارویی را کسب خواهد کرد.

شناخت خواص دارویی گیاهان شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد و این گیاهان درطو ل تاریخ همیشه با انسان قرابت خاصی داشته و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچکس پوشیده نیست و یکی از دلایل مهم این قدمت حضور باورهای ریشه‌دار مردم سرزمین‌های مختلف در زمینه استفاده از گیاهان دارویی است.

اگر چه علاقه، همدمی و توجه به این گیاهان مفید در سال‌های گذشته ناچیز بوده ولی خوشبختانه به تازگی مورد عنایت و توجه بیشتری قرار گرفته است.

در هر حال چنین به نظر می‌رسد که در جامعه ما هنوز درک جامعی از مفهوم گیاهان دارویی و شیوه صحیح تهیه و مصرف آنها وجود ندارد و علاقه‌مندان به گیاهان دارویی معتقدند همانطور که گیاهان در باغ نباتات خوب رشد می‌کنند، باید سعی شود زمینه علاقه‌مندی به این گیاهان در قلب‌های انسانها نیز فراهم و افزون شود.

عبدالرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به اینکه ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی در استان خراسان جنوبی داریم اظهار داشت: گونه‌های گیاهی که در خراسان جنوبی وجود دارد از تنوع بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه پنجم سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور را دارد افزود: در استان زعفران، زیره، انواع نعناع و آویشن، خاکشیر، زنیان، اسطوخودوس، رازیانه، خارشتر، آنغوزه، زوفا و آلوئه ورا از جمله مهمترین انواع گیاهان دارویی هستند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گیاهان دارویی جزو مزیت‌های اصلی این استان است و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک استان و فاصله دمای شب و روز و نوسانات دمایی باعث افزایش کیفیت و مواد مؤثره درمانی در گونه‌های دارویی شده است.

رضایی با بیان اینکه دو نوع کشت گونه گیاهان دارویی در استان داریم که یک مدل آن مرتعی است که منابع طبیعی اجرای آن را برعهده دارد و دیگری زراعی است که جهاد کشاورزی کشت و توسعه آنها را برعهده دارد گفت: در کشت زراعی گونه‌های گیاهان دارویی به مزیت اقتصادی و مناسب با شرایط اقلیمی خشک و کم آب استان توجه می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: جهاد کشاورزی در اراضی مستثنیات کشت و توسعه گیاهان دارویی را در حال انجام دارد که از جمله آن ۲۴۴ هکتار کشت آنغوزه را در راستای رشد، احیا و توسعه این محصول در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی حرکت به سمت توسعه کشت گیاهان دارویی مزیت‌دار و زراعی کردن و تنوع آن است تا جایگزین محصولات پر آب بر در استان شود گفت: زعفران مهمترین گیاه دارویی است که در استان کشت می‌شود.

رضایی بیان کرد: سالانه ۲٫۵ میلیون نشاء گیاه دارویی در استان تولید می‌شود و پتانسیل خوبی برای توسعه اراضی تحت کشت گیاهان دارویی و تأمین کننده نشاء برای سایر استان‌ها مطرح است.

وی گفت: شاخص‌ترین گونه گیاهان دارویی در استان زعفران، عناب، زرشک و آنغوزه است که به صورت خام خارج می‌شود.

امید است با تامین اعتبارات کافی برای توسعه کشت گیاهان دارویی، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت دارو و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت بخش خصوصی در بخش فرآوری و صادرات، گیاهان دارویی را بتوان به عنوان یک صنعت سودآور در کشور توسعه داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.