×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت آزمایشی گیاه پاپایا در استان خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، منوچهر شایسته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از اسفند سال ۱۴۰۰ کشت گیاه پاپایا به صورت آزمایشی در استان آغاز شد و اکنون برنامه کشت را روی توسعه محصولات گرمسیری در گلخانه گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه این گیاه در گلخانه از رشد مطلوبی برخوردار است و گلدهی آن از چند ماه گذشته آغاز شده، افزود: پس از کشت در یک گلخانه، در دو گلخانه دیگر نیز برنامه کشت را اجرا کردیم و از طرفی مقاومت محصولات دیگر گلخانه‌ای نسبت به آب و خاک کم است، اما پاپایا مقاومت این گیاه در EC  بالاتر خاک بیشتر است.

شایسته با بیان اینکه مبدا اصلی این گیاه در کشور هندوستان و استان‌های جنوبی ایران از جمله سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: این گیاه بعد از کاشت و پس از ۹ ماه شروع به گل دهی و میوه دهی می‌کند؛ بازده اقتصادی این درخت حدود سه ساله است و تا ارتفاع نزدیک پنج متر رشد می‌کند و باتوجه به ارتفاع گلخانه‌های استان، یک گیاه مطلوب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون کشت پاپایا در سه گلخانه از جمله در مجتمع محمدمیه شهرستان خوسف به مساحت ۵ هزار مربع و یک گلخانه دیگر در مجتمع نوغاب درمیان آغاز شده است، تصریح کرد: پاپایا در استان سیستان و بلوچستان در گلخانه و فضای باز کشت می‌شود و جز معدود استان‌هایی هستیم که به کشت گلخانه‌ای پاپایا روی آورده‌ایم.

پاپایا به جام جهانی می‌رسد 

شایسته در پاسخ به این سوال که چرا به سمت کشت این گیاه رفته‌ایم، اظهار کرد: مقاومت گیاه پاپایا بسیار بیشتر از دیگر محصولات گلخانه‌ای مانند خیار، گوجه فرنگی و فلفل است که در EC  بالا عملکرد پایینی دارند.

وی بیان کرد: این گیاه از جمله گیاهانی است که عملکرد بالاتر و سازگاری بیشتری داشته و درآمد خالص آن نیز بیشتر است؛ از طرفی نیروی کارگری کمتر، هزینه کمتر و ارزش افزوده بیشتری لازم دارد.

شایسته با بیان اینکه در برنامه ابلاغی وزارتخانه رویکرد روی کشت محصولات صادراتی و ارزآور است، افزود: بازار داخلی محصولات گلخانه‌ای مانند خیار و گوجه فرنگی اشباع شده و باید به سمت محصولاتی با تضمین بازار دائمی برویم.

وی با بیان اینکه اکنون به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در اواخر آبان با شروع مسابقات جام جهانی این محصول به بازار برسد، تصریح کرد: محصول هنوز آماده بازار نشده، اما تولیدکننده با بازاریاب ارتباط برقرار کرده و منتظر است محصول آماده صادرات شود.

کشت محصولات جدید با پایه صادراتی

شایسته با بیان اینکه ارزش افزوده این محصول در بازار خارجی بیشتر است، اظهار کرد: خریدار از محصولات پاپایا بازدید کرده تا در زمان مصرف به بازار هدف برسد؛ این گیاه تا اواخر ماه آبان آماده عرضه به بازار است.

وی با بیان اینکه رقابت در مورد این گیاه در سطح کشور کم بوده و بازار هدف خوبی دارد، افزود: این گیاه بالاترین درآمد را در بین محصولات گلخانه‌ای فعلی دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه الگوی کشت و توسعه صادرات محصولات دیگر را در برنامه داریم، ادامه داد: خراسان جنوبی جزء پنج استان برتر در تولید گیاهان دارویی است.

شایسته به بیان اینکه کشت گیاهانی که در حوزه صادرات مزیت دار باشند، در اولویت استان است، بیان کرد:  خراسان جنوبی مبدا آنغوزه شیرین به عنوان یک گیاه دارویی و صادراتی در کشور است که بذر آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش تولیدکنندگان برای تولید محصولات جدید با رویه‌های استاندارد جهانی نیز در دستور کار است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که کشت محصولات جدید را جایگزین کنیم که بازار هدف داشته و ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.