×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عصاره زرشک موثر بر کاهش وزن

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر طیبه شاهی، عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آنتوسیانین‌ها به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گروه رنگدانه‌های محلول در آب هستند و متعلق به گروه فلاونوییدها و از ترکیبات پلی‌فنول‌ها بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است. آنتوسیانین‌ها در بلوبری، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، انگورهای بنفش و قرمز بوده و زرشک یکی از منابع خوب این ترکیب است.

دکتر شاهی افزود: استفاده از آنتوسیانین‌های زرشک در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها باعث جلوگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی شده و علاوه بر خاصیت دفع سموم، بازدارنده آنزیم‌های گوارشی (آلفا گلوکزیداز، آلفا آمیلاز، پروتئاز، و لیپاز) است که موجب کنترل دیابت نوع دو و چاقی می‌شود؛ همچنین در بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود دید در شب و کاهش اختلال آلزایمر نقش دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد: در طب کشورهای گوناگون از زرشک استفاده‌های مختلفی می‌شود. در طب ایرانی از زرشک به عنوان ضدباکتری و تب‌بر،‌ در هند از آن به عنوان مقوی،‌ اشتهاآور، برای شست‌وشو و ضدعفونی گلو، و در اروپا (برای درمان) بیماری‌های صفراوی و کبد استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره زرشک باعث کاهش وزن در افراد با کبد چرب غیرالکلی می‌شود. با توجه به اینکه افزایش وزن و چاقی یکی از مشکلات جامعه بوده و خود باعث ایجاد زمینه انواع بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و کبد چرب می‌شود، استفاده از زرشک به عنوان یک داروی کاهنده وزن می‌تواند در ایران مورد توجه قرار گرفته و زمینه ایجاد ارزش افزوده و صادرات زرشک را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر شاهی یادآور شد: یکی از راحت‌ترین مصارف زرشک استفاده از آن به عنوان شربت زرشک است و چنانچه به صورت درست و اصولی تهیه شود، دارای ویتامین‌های A  و C بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این شربت باعث بهبود گردش خون، تنظیم فشارخون، قند خون و چربی خون می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.