×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرستان کوهسرخ قطب مهم آنغوزه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، حمیدرضا مداح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان کوهسرخ از قطب‌های مهم گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی است، افزود: آنغوزه کوهسرخ به لحاظ کمی و کیفی دارای رتبه اول استان و از مهمترین رویشگاه‌های آنغوزه در ایران است.

وی تصریح کرد: با توجه به مراتع سرشار از گیاهان دارویی و طبیعت چشم‌نواز کوهسرخ از این شهرستان به‌ عنوان بهشت گمشده استان یاد می‌شود، در حال حاضر زعفران، انغوزه، ریواس، انگبین، باریجه، آویشن، ترنجبین، اسپند از مهمترین گیاهان دارویی در کوهسرخ است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان کوهسرخ را ۱۵۰۰۰ هکتار اعلام نمود و اظهار کرد: آنغوزه مهمترین گیاه دارویی کوهسرخ و به صورت مرتعی است.وی تأکید کرد: آنغوزه تولیدی شهرستان کوهسرخ با توجه به مزه و طعم در سطح استان و کشور گیاه انحصاری این منطقه محسوب می‌شود که کم‌نظیر است.

مداح با بیان اینکه آنغوزه چون علاوه بر مصارف دارویی در صنعت عطرسازی نیز مصرف بالایی دارد به همین دلیل صادرات این گیاه بسیار سود ده و ارز آور است، تصریح کرد: در هر سال به طور متوسط به ۵۰۰۰ هکتار از مراتع مجوز برداشت آنغوزه داده می‌شود.وی گفت: هر هکتار به‌ طور متوسط ۲۰ کیلوگرم عملکرد آنغوزه دارد که با احتساب قیمت ۱۵ میلیون ریال برای هر کیلو و ۱۰۰ تن میزان برداشت کلی ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد از محل برداشت آنغوزه عاید روستائیان می‌شود.

جلوگیری از قاچاق آنغوزه

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ ادامه داد: اگر چه یکی از مهمترین گیاهان دارویی شهرستان که قابلیت قاچاق را دارد، آنغوزه است اما خوشبختانه با نظارت دقیق منابع طبیعی ضمن جلوگیری از برداشت غیر مجاز از قاچاق فرآورده آن جلوگیری می‌شود.

وی از صادرات سالیانه ۱۰ تن آنغوزه به کشور هندوستان خبر داد و افزود: باوجود اینکه آنغوزه گیاه سودآوری است اما خام فروشی می‌شود. اکنون حداقل ۳۰۰۰ نفر در امر برداشت گیاهان دارویی به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم دخالت دارند که عمده اشتغال در بحث آنغوزه و خارانگبین است.

مداح مطرح کرد: شهرستان کوهسرخ از قطب‌های مهم گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی است، باوجود اینکه آنغوزه کوهسرخ به لحاظ کمی و کیفی رتبه اول استان را دارد و از مهمترین رویشگاه‌های آنغوزه در ایران است ولی هنوز از ظرفیت کامل شهرستان در تولید گیاهان دارویی استفاده نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.