×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش ضایعات زرشک و حفظ ریزمغذی‌ها با تولید سرکه از آن

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محسن پویان، به رسانه‌های گروهی گفت: یکی از طرح‌ هایی که در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی برای فرآوری زرشک انجام می‌شود، تولید سرکه زرشک است.

وی افزود: انجام مراحل تحقیقاتی و تولید اولیه سرکه فراسودمند زرشک برای اولین بار در جهان، به صورت کارفرمایی با همکاری یک شرکت خصوصی در خراسان جنوبی انجام شده است که پس از اخذ تاییدیه‌ های لازم به تولید انبوه خواهد رسید و وارد بازار مصرف خواهد شد.

پویان با اشاره به اینکه روند ثبت اختراع این محصول در حال انجام است، اظهار کرد: تولید سرکه زرشک با هدف کاهش ضایعات میوه انجام می‌شود و در زمان تولید، بهره وری زرشک افزایش پیدا می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به هدف تولید این محصول، از زرشک درجه ۳ و ۴ برای فرآوری و ساخت سرکه استفاده می‌شود و کیفیت زرشک مورد استفاده به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را به صورت خام وارد بازار مصرف کرد؛. با این وجود این محصول ویژگی‌های لازم برای تولید سرکه زرشک را داراست.

وی با اشاره به اینکه ضایعات زرشک کمتر از سایر گیاهان و میوه‌ هاست، بیان کرد: در سرکه تولید شده، ترکیبات ارزشمند موجود در خود زرشک وجود دارد و از بین نمی‌رود.

پویان بیان کرد: در سایر عملیات‌های مربوط به استحصال فرآورده‌ها در محصولات گیاهی و دارویی، بسیاری از ریزمغذی‌های موجود در میوه از بین می‌رود که این امر در ساخت سرکه اتفاق نمی‌افتد و ارزش غذایی محصول خام نیز حفظ می‌شود.

وی یادآور شد: تولید محصولات فراسودمند از دو محصول عناب و زرشک، یکی از اهداف سه سال آینده گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی بوده و به زودی محصولات فرآوری شده جدیدی از این دو گیاه راهبردی استان خراسان جنوبی معرفی، تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.