×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات بیش از ۵۰۰ میلیون دلار گیاهان دارویی در سال جاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حسین زینلی در پایان بازدید از مزارع گیاهان دارویی گنبد کاووس به خبرنگاران اظهار داشت: سطح کشت امسال گیاهان دارویی کشور ۲۵۰ هزار هکتار در اراضی شیبدار، دیم و آبی بود که از این اراضی ۴۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی برداشت شد.

به گفته وی گیاهان دارویی صادر شده اغلب زعفران، گل محمدی خشک، گلاب و گیاهان دارویی پرورشی بود که راهی بازار کشورهای دیگر از جمله افغانستان، اسپانیا، هنگ کنگ و هلند شد.

وی از تصویب طرح جهش تولید در گیاهان دارویی کشور نیز خبر داد و افزود: در این راستا امسال برای حمایت از کشاورزانی که اقدام به کشت و توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار، دیم و آبی کنند ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد پرداخت خواهد شد.

زینلی ساماندهی کشت و توسعه گیاهان دارویی را از الزامات این بخش دانست و اضافه کرد: برای تحقق این مهم و ارائه خدمات مشاوره‌ای و بازاریابی به کشاورزان و نیز صادرات و واردات گیاهان دارویی، مراکز واسطه خرید و فروش دیجیتالی و فیزیکی در کشور طراحی و راه‌ اندازی خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی همچنین روند توسعه و راه‌اندازی صنایع فرآوری گیاهان دارویی در کشور را خوب ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد که با استقرار بیشتر صنایع پیشرفته دراین حوزه، ارزش افزوده گیاهان دارویی چند برابر شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبد کاووس، سطح کشت امسال گیاهان دارویی در این شهرستان را هزار و ۴۴ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان سطح زیرکشت، هزار هکتار آن زیره، ۴۰ هکتار آن سیاه دانه، حدود سه هکتار گل محمدی و ۱.۳ هکتار آلوئه ورا است.

غلامعلی نورا افزود: اراضی کم بازده مناطق شمالی گنبد کاووس ظرفیت بالایی در کشت گیاهان دارویی دارد که به عنوان نمونه پارسال هشت هزار هکتار زیره در این مناطق کشت شد که به سبب رطوبت بالا و ابرناکی هوا در دوران رشد گیاه و برداشت آن به بخش قابل توجهی از این مزارع خسارت وارد گردید.

وی اضافه کرد: امسال نیز به سبب کاهش بارش‌ها و وقوع پدیده خشکسالی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در گنبدکاووس کاهش یافت.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۶۰ درصد آن دیم است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.